Vetten

Wanneer je wil afvallen, probeer je vaak vetten te vermijden. Maar vetten hebben nog steeds een belangrijke rol in ons lichaam. Wat belangrijk is, is dat je voor de juiste vetten kiest! Lees hier meer over hoe je vetten het beste in je dieet kan verwerken.

Waarom heb ik vetten nodig?

Veel mensen proberen kost wat kost vetten te vermijden als ze op dieet zijn, dit komt omdat vetter meer calorieën per gram bevatten (7 calorieën per 1g) dan proteïnen en koolhydraten (4 calorieën per 1g). Hoewel vetten meer calorieën bevatten, zijn ze toch belangrijk je gezondheid. Elke cel in het lichaam bevat vet, daarom is ook vet een essentieel onderdeel van je dieet. Vetten leveren energie voor je lichaam, zijn betrokken bij productie van hormonen en helpen je lichaam belangrijke vitamines absorberen.

Het is belangrijk dat je voor de juiste soort vetten kiest, en dat je vetten die niet zo goed zijn voor je lichaam probeert te beperken.

Welke vetten kun je liefst vermijden als je wilt afvallen?

Verzadigde vetten is een soort vet die minder goed voor je lichaam is. Deze komen meestal uit dierlijke bronnen zoals vlees en zuivel, maar zitten ook in sommige plantaardige producten zoals palmolie en kokosolie.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel verzadigd vet zijn:

  • vet vlees,

  • boter,

  • kaas,

  • chocolade,

  • koekjes,

  • dingen uit de snackbar of take-away...

Dit zijn helaas vaak dingen die we lekker vinden, maar als je te veel verzadigd vet eet, kan je cholesterol verhogen, waardoor je risico op hart-en vaatziektes verhoogt.

Probeer niet meer dan 10% van de dagelijkse calorie-inname uit verzadigd vet te halen. Omdat in de meeste producten met vet wel een beetje verzadigd vet zit, kom je hier al snel aan en kan je beter voedsel met veel verzadigde vetten proberen te beperken. Het gaat om het vinden van de juiste balans, je hoeft chocolade niet volledig uit je leven te bannen, maar probeer ook te kiezen voor gezonde snacks.

vetten

Welke vetten zijn gezond?

Onverzadigde vetten worden opgebroken in enkelvoudig onverzadigd vet en meervoudig onverzadigd vet, beiden zijn bekend als gezonde vetten. Ze bevatten essentiële bouwstoffen voor je lichaam, zoals Omega vetzuren. Je hebt vast wel eens van Omega 3 vetzuren gehoord. Dit zijn vetten die bestaan uit visvetzuren (EPA en DHA), welke te vinden zijn in vette vis zoals zalm en makreel, schelp- en schaaldieren. Daarnaast heb je ook Omega 6 vetzuren, waarvan Linolzuur de bekendste is. Dit vind je vaak in plantaardige olie en noten.

Gezonde vetzuren zorgen ook dat vetoplosbare vitamines (A,D,E & K) goed opgenomen worden in je lichaam. Daarnaast zorgen deze vetten ook voor het behouden van een gezond cholesterol niveau. Start met vet eten dus!

Producten met gezonde vetten

  • Zalm, haring, makreel

  • Avocado

  • Walnoten, amandelen, cashew en macadamianoten

  • Pijnboompitten, maanzaad, lijnzaad, chiazaad

  • Margarine

  • Olijfolie of zonnebloemolie

Hoeveel vet moet ik per dag eten?

Richtlijnen geven aan dat 35% van de dagelijkse calorie-inname uit vetten moet komen, waarvan max. 10% uit verzadigde vetten. Wanneer je wil afvallen kan het aangeraden zijn om te proberen rond de 20% te blijven, en meer calorieën te halen uit bijvoorbeeld proteïnen.

Probeer voor lunch deze avocadosalade met tomaat en garnaal, als je daarnaast nog een handjevol noten eet en wat pitten & zaden bij je ontbijt zit je rond de 20% (met name gezonde vetten).

Zorg er ook voor dat je minimaal 1 keer per week vette vis eet.

Tips om minder vet te eten

  • Kies voor zuivelproducten met een laag vetpercentage.

  • Verwijder zichtbaar vet van je vlees.

  • Gebruik vaker de oven in plaats van braden in boter.

  • Maak aardappelpuree smeuïger met halfvolle melk of margarine in plaats van roomboter .

  • Ga voor light mayonaise, slasaus of beter nog; een lichte vinaigrette .

  • Maak gebruik van je eetdagboek om te kijken hoeveel vet je in een dag consumeert, en welke soort vetten dit zijn.

En onthoudt dat alle kleine beetjes helpen!