Suiker

Wanneer je wil afvallen, kan je beter niet te veel suiker eten. Maar waarom is dit precies? En heb ik suikers eigenlijk nodig? We geven tips om gezond te minderen met suiker.

Wat zijn suikers?

Zoals de meeste voedingsstoffen is ook suiker een bron van energie voor je lichaam. Suiker is namelijk een koolhydraat. In het lichaam wordt suiker omgezet in glucose, dit wordt opgenomen in je bloed en gaat van daaruit naar je spieren en organen als brandstof.

Wanneer je je aan de voedingsrichtlijnen houdt, krijg je voldoende suiker binnen per dag. De meeste Nederlanders krijgen echter te veel suiker binnen, omdat veel voeding toegevoegde suikers bevat. Wanneer het lichaam dit teveel aan suiker niet kan omzetten in glucose, wordt het opgeslagen als vet.

Word ik dik van suiker?

Het is niet erg om af en toe een koekje te nemen, wat honing in je thee te doen of een stukje chocolade te eten. Aan het einde van de dag, is het je totale energiebalans die telt. Dus je hoeft niet meteen te eten zonder suiker. Heb je eens zin in iets zoets? Geniet daar gewoon van! Maar probeer wel je totale calorie-inname op een niveau te houden dat geschikt is voor jou, dit is meestal rond de 2000 kilocalorie├źn per dag.

Ongezonde eigenschappen van suiker

Suikers, en dan met name snelle suikers, hebben helaas wel enkele eigenschappen die minder gezond zijn en een negatief effect op je gewicht kunnen hebben.

  • Suiker levert weinig tot geen nuttige voedingsstoffen (vitamines, mineralen of vezels) .

  • Suiker is slecht voor je tanden .

  • Suiker zorgt niet voor een verzadigd gevoel en kan zelfs eetlust opwekken.

  • Suiker werkt verslavend.

De verslavende werking van suiker

Zoals eerder vermeld werkt suiker verslavend. Dit komt omdat suiker zorgt voor afgifte van de stof dopamine in onze hersenen, wat een prettig gevoel geeft. Als we iets zoets eten, voelt het alsof we onszelf belonen, waardoor het net een verslaving lijkt. Gelukkig gaat het minderen van suiker eten niet gepaard met ontwenningsverschijnselen, het vereist voornamelijk discipline van jezelf.

Tips om minder suiker te eten

Minder suiker eten is voor veel mensen een uitdaging, maar wanneer je kleine veranderingen doorvoert in je voeding, merk je al gauw een groot verschil!

  • Vervang ontbijtgranen (die vaak veel toegevoegde suikers bevatten) door muesli of havermout. Voeg zelf vers fruit toe om het wat zoeter te maken.

  • Probeer als broodbeleg eens verse aardbeien of banaan met pindakaas in plaats van jam of chocoladepasta.

  • Vervang koekjes, chocolade en snoep door groenten en fruit. Wil je liever iets zoeter? Probeer dan dadels of rozijnen.

  • Lees het etiket! Producten die meer dan 25g suiker per 100g bevatten kunnen bestempeld worden als suikerrijk.

  • Drink minder frisdrank en kies voor water met vers fruit, thee of koffie zonder suiker.

  • Maak zelf je saus! In kant-en-klare pastasaus zitten vaak veel toegevoegde suiker.

  • Vervang pudding of andere zoete toetjes door yoghurt met vers fruit en een beetje honing.

Lees meer tips om gezond te snacken.