Gezonde lunch

Een gezonde lunch kan uit eindeloze variaties bestaan: met of zonder brood, een goedgevulde wrap, een salade met groenten of fruit, een lekkere kom soep, een groentesmoothie, een zacht of hard gekookt eitje, noem maar op! Wanneer is een lunch nu écht gezond? Dat lees je op deze pagina!

Wat is een gezonde lunch?

Het is belangrijk dat je lunch een voedzame en gebalanceerde maaltijd is. Het moet voldoende gezonde voedingsstoffen bevatten, zodat je nieuwe energie opdoet voor de rest van de dag. Je kan variëren met lunch, maar een goede lunch bestaat meestal uit eiwitten, complexe koolhydraten en onverzadigde vetten: dé energieleveranciers voor jouw lichaam. Daarnaast zijn ook voldoende vitamines en mineralen belangrijk.

Wat is een gezonde lunch om af te vallen?

Je wilt tijdens het afvallen gezonder én minder eten, maar ook voldoende energie hebben. Om te leren gezonder te lunchen, kan het helpen om eerst je huidige eetpatroon te bekijken. Eet je nu drie boterhammen met zoet beleg of bewerkt vlees, probeer dan nu te kiezen voor twee volkoren boterhammen met mager beleg, groenten en een eitje (rijk aan proteïnen!). Je kan eventueel je boterhammen ook vervangen voor een slaatje, voeg hier peulvruchten, volkoren pasta, granen, avocado, vis of kip aan toe om je salade voedzamer te maken.

Probeer bijvoorbeeld deze avocado salade met garnaal en tomaat.

Streef ernaar dat je nieuwe lunch, minder calorieën bevat dan je oude lunch, door ongezonde ingrediënten te vervangen door groenten, fruit en volkoren producten, met meer gezonde en essentiële voedingsstoffen. Meer een fan van soep? Probeer deze heerlijke pittige pompoensoep.

gezonde-lunch

Gezonde lunch om mee te nemen

Als je meestal op kantoor of onderweg eet, maak je soms sneller een ongezonde keuze. Je lunch goed plannen en dingen maken die je kan meenemen, zal helpen om gezonder te lunchen, ook op werk of school.

Plannen is het belangrijkste! Tijdens de week kan het zijn dat je het te druk hebt om aan lunch te denken, probeer daarom in het weekend een aantal porties salade of soep te maken. Ja kan deze porties klaarzetten in bakjes in de koelkast om iedere dag mee te nemen naar je werk.

Als je graag salade eet, koop dan een bakje met twee of drie verschillende vakjes. In het grote vak doe je een salade (bijvoorbeeld verse spinazie met tomaat en paprika), in het tweede vak doe je de dressing (bijvoorbeeld een mix van citroensap, olijfolie en peper) en in het derde vak doe je kip of mozzarella.

Neem je een smoothie of soep mee, maar weet je niet hoe je dat moet vervoeren zonder te knoeien? Gebruik een thermofles! Deze flessen zijn speciaal gemaakt voor warme vloeibare producten, dus ook voor soep.

Neem je een wrap mee? Wikkel deze in aluminiumfolie, en hop je bent ready to go. Als je een dressing hebt en deze later wilt toevoegen, kun je het in een klein bakje meenemen. Doe eventueel een plastic zakje eromheen om het knoeigevaar te beperken.

Tips voor gezond beleg

Nieuwe inspiratie nodig voor je boterham of een lekkere sandwich? Lees hier een aantal lekkere beleg combinaties. Lekker voor jezelf als ontbijt of gezonde lunch. Wanneer je de sandwiches maakt voor een brunch, een high tea of een gezonde lunch, snijdt hem dan diagonaal in vieren en steek er leuke prikkers in. Kies bij voorkeur voor volkoren-, meergranen of speltbrood.

  • Gerookte zalm + hüttenkäse + fijngesneden bieslook

  • Kipfilet + roomkaas light + plakjes komkommer

  • Hummus + rucola + plakjes radijs

  • Rookvlees + plakjes avocado

  • Pindakaas + banaan

  • Yorkham + plakjes mango

  • Zelfgemaakte light eiersalade (Voor ongeveer 4 personen: 2 hardgekookte eieren in stukjes, fijngesneden bieslook, 2 eetlepels yogonaise, zout en peper)