Gezond ontbijt

Een gezond ontbijt is essentieel. Wanneer je de dag start met een gezond en voedzaam ontbijt, maak je gedurende de dag ook vaak gezondere keuzes en snack je minder. Lees hier tips om gezond te ontbijten.

Wat is een gezond ontbijt?

Er zijn verschillende manieren om gezond te ontbijten. Houd jij van brood bij je ontbijt? Dan is volkorenbrood met licht beleg een gezonde keuze. Meer een fan van yoghurt, ontbijtgranen of eieren? Dan zijn er ook veel gezonde keuzes. Let wel op met sommige cornflakes, deze kunnen vaak veel suiker bevatten.

Voor een gezond ontbijt neem je ’s ochtends de tijd. Het is belangrijk dat je ontbijt voedzaam is, en je voldoende energie voor de dag geeft. Let er op dat je ontbijt de nodige gezonde voedingsstoffen bevat (complexe koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten etc.), en geen ongezonde voedingsstoffen zoals snelle koolhydraten of suikers.

Wat is een gezond ontbijt om af te vallen?

Er zijn genoeg voorbeelden van een gezond ontbijt. Hou jij van nieuwe dingen uit proberen? Probeer dan eens dit heerlijke recept voor gezonde havermout pannenkoekjes.

gezond-ontbijt

Niet veel tijd in de ochtend? Dan is dit een voorbeeld van een simpel, maar gezond ontbijtje:

  • 2 volkoren boterhammen met een beetje halvarine

  • 2 plakjes 20+ kaas

  • een kiwi

  • een kopje koffie of thee zonder suiker

Waarom is ontbijten gezond?

Een goed ontbijt is onmisbaar voor een energieke dag. Tijdens het slapen staat je spijsvertering namelijk op een laag pitje. Door ’s ochtends te eten, stimuleer je de spijsvertering zodat belangrijke voedingsstoffen uit je voeding worden opgenomen door je lichaam. Het gevolg: energie! Bovendien krijg je minder trek in ongezonde snacks als je vroeg in de morgen voldoende en gezond ontbijt.

Hoeveel calorieën bevat een gezond ontbijt?

Voor een gezond ontbijt raden we aan om rond de 300 tot 400 calorieën te blijven. Wil je afvallen? Probeer dan vooral calorieën van de avondmaaltijd in te perken. Je wilt de dag immers goed beginnen, en dan is een stevig ontbijt essentieel.