Gezond eten

Als het om afvallen gaat, is gezond en verantwoord eten belangrijk. Heb je het gevoel dat jij niet altijd even gezond eet? Dat je soms, bewust of onbewust, ongezonde keuzes maakt? Lees dan onze tips om gezond te eten.

Waarom gezond eten belangrijk is

Gezonde voeding levert voldoende energie en voedingsstoffen aan je lichaam. Het bevat eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels, vocht, vitaminen en mineralen. Allemaal benodigdheden voor een fit lichaam. Bovendien verklein je met gezond eten het risico op aandoeningen.

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn! De focus van mynudgeplan ligt niet op het maken van drastische veranderingen, of het volgen van een strict dieet, maar op stap voor stap gezondere keuzes maken, die je langdurig kan volhouden.

Wat is een gezonde maaltijd?

Een gezonde en gebalanceerde maaltijd geeft je alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van je leeftijd, geslachts, en lichamelijke activiteiten, maar een typische evenwichtige maaltijd zou het volgende moeten bevatten:

  • Magere eiwitten (eieren, bonen, peulvruchten, vis, vlees, gevogelte)

  • Complexe koolhydraten (volkorenbrood en pasta, bruine rijst, quinoa)

  • Fruit en groenten

  • Zuivel / zuivel alternatieven (melk, kaas, yoghurt, amandelmelk)

  • Gezonde vetten (olijfolie, avocado, olijven, zaden, noten)

gezond-eten

Onderstaande checklist kan je helpen om te kijken of je maaltijd gezond is:

  • Is mijn maaltijd kleurrijk? Probeer tenminste twee porties fruit of groenten toe te voegen

  • Zitten er eiwitten bij? Voeg griekse yoghurt, eieren, bonen, kaas, kip, vlees of vis toe.

  • Heb ik gebruik gemaakt van gezonde vetten in plaats van ongezonde vetten? Voeg olijfolie, noten, avocado toe maar vermijd frituren en romige sauzen

  • Heb ik complexe koolhydraten toegevoegd? Dit kan aardappel met schil zijn, bruine rijst, volkoren pasta...

  • Heb ik niet te veel zout en suiker gebruikt? Breng je gerecht op smaak zoals jij het graag hebt, maar pas op met het toevoegen van te veel zout en suiker. Vooral kruiden en sauzen uit zakjes kunnen veel verborgen zout en suiker bevatten.

Naast gezond eten is het ook belangrijk dat je een gezond voedingsschema hanteert. Lees hier meer over hoe een gezonde dag eruit kan zien.

Welk soort producten kan ik beter vermijden in mijn eten?

Uiteraard hoef je je niet elke dag aan de regels te houden, een 80-20 regel werkt vaak het beste, maar probeer niet te veel van de volgende producten te eten:

  • Wit meel, zoals koek, cake, zoutjes en wit brood.

  • Rood of bewerkt vlees. Rood vlees komt van varkens, koeien, geiten en schapen. Bewerkt vlees is gerookt, gedroogd, gezouten of er zijn conserveringsmiddelen aan toegevoegd.

  • Zoete dranken die rijk zijn aan suiker, zoals kant-en-klare vruchtensappen en frisdrank.

  • Verzadigde vetten en transvetten. Deze verhogen het LDL-cholesterol (ongezonde cholesterol) en zitten onder andere in koek, snoep, chips, gefrituurd voedsel, pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden.

  • Koolhydraten die arm zijn aan voedingsstoffen. Denk aan snoep, koek, taart en frisdrank. Door dit soort producten blijf je dooreten, omdat ze vanwege het gebrek aan vezels en eiwit je geen vol gevoel geven.

Tips om gezond eten vol te houden

Het klinkt zo makkelijk, maar is meestal zo lastig vol te houden: "Gezond eten". De meeste mensen maken het zichzelf vooral onnodig moeilijk. Gezond eten betekent namelijk ook lekker blijven eten met verantwoorde producten. Bovendien mag je blijven snacken, maar wel met de juiste snacks natuurlijk! Zo houd jij gezond eten vol:

Tip 1: Je doel is meestal niet gezond eten. Je doel is een gezonde leefstijl. Jezelf over een paar weken gezond en fit voelen, en over een paar jaar nog steeds. Dat houd je alleen vol door niet te streng te zijn. Door te genieten van eten. Wees creatief met koken en nieuwe producten en tast af wat jij lekker vindt, en ook belangrijk: wat je niet lekker vindt. Onthoud ook: een patatje mag, maar alles met mate.

Tip 2: Wees niet te fanatiek. Je komt er wel; is het niet over één maand, dan is het wel over twee maanden. Hoe sneller iets moét gebeuren, hoe sneller je het opgeeft. Begin daarom rustig met je doel door kleine veranderingen toe te passen. Uiteindelijk wordt het routine.

Tip 3: Zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt. Onderweg en thuis. Als er geen ongezonde tussendoortjes binnen handbereik liggen, kan je ze ook niet eten.

Gezonde eetmomenten

Lees op onderstaande pagina's tips over gezonde maaltijden en eetmomenten: