Een eetdagboek bijhouden

Het dagelijks bijhouden van wat je eet heeft een bewezen positief effect op gewichtsverlies. Er zijn verschillende redenen waarom het bijhouden van wat je eet en drinkt kan helpen om af te vallen. Wij leggen uit waarom een eetdagboek kan helpen om af te vallen en hoe je dit makkelijk kan bijhouden.

eetdagboek

Voordelen van een eetdagboek

  1. Een eetdagboek geeft overzicht. Je kan in een handig overzicht zien wat je gegeten hebt gedurende de dag. Je kan dus ook makkelijk zien hoeveel calorieën en andere voedingsstoffen je binnen gekregen hebt.

  2. Je weet beter wat je moet veranderen. Door een eetdagboek bij te houden, krijg je inzicht in wat je op een dag eet en wanneer. Zo kan je ontdekken waar je de mist in gaat of waar je misschien te weinig voedingstoffen binnenkrijgt. Wanneer je wil afvallen is het belangrijk dat je vanaf dag 1 probeert te begrijpen waar er ruimte is voor verbetering zodat je hier op kan focussen.

  3. Een eetdagboek vergroot je verantwoordelijkheidsgevoel. Soms helpt het gevoel dat je iets in je dagboek moet zetten al om gezondere keuzes te maken. Je voelt je toch beter wanneer je enkele stuks fruit invoert in plaats van twee repen chocolade.

  4. Een eetdagboek kan helpen om te plannen. Maak je soms onbewust ongezonde keuzes gedurende de dag? Dan kan het invullen van een eetdagboek hierbij helpen. Wanneer je in de ochtend even de tijd neemt om na te denken wat je die dag gaat eten en dit alvast invult in je eetdagboek, dan is het vaak makkelijker je hier aan te houden.

Eetdagboek bijhouden in mynudgeplan

Je kan een eetdagboek op papier bijhouden, waarbij je elke dag noteert wat je gegeten hebt als ontbijt, lunch, avondeten, welke snacks je gedurende de dag gehad hebt en wat je gedronken hebt. Het opzoeken van alle voedingswaarden kan echter veel werk zijn. In de mynudgeplan app is er een handig eetdagboek, waar je voedingsmiddelen kan opzoeken in onze database en de voedingswaarden automatisch worden toegevoegd aan je eetdagboek. Zo kan je niet alleen zien hoeveel calorieën je inneemt, maar ook hoeveel koolhydraten, proteïnen, vetten etc.

Hoeveel calorieën mag je op een dag?

Hoeveel calorieën jij per dag moet aanhouden is afhankelijk van of je wil afvallen, op gewicht wil blijven of gewicht wil bijkomen. Is het nodig om af te vallen? Doe de BMI test.

Naast de hoeveelheid calorieën is het ook belangrijk dat je aandacht hebt voor waar je calorieën vandaan komen. Richtlijnen geven aan dat je voor je dagelijkse calorie-inname het beste de volgende verdeling aan kan houden: