Calorieën

Wanneer je wil afvallen hoor je vaak over het verminderen van je calorie-inname, calorieën tellen of een calorietekort creëren. Maar wat zijn calorieën precies? En wat is de aangeraden hoeveelheid? Lees het hier.

Wat zijn calorieën?

Je lichaam heeft energie nodig om te functioneren. Deze energie krijg je binnen via je eten en drinken. De hoeveelheid energie die een product levert, wordt uitgedrukt in calorieën, kilocalorieën (kcal) of kilojoules (kJ). Een calorie is dus een energie-eenheid. 1 kilocalorie is 4,2 kilojoules

Hoeveel calorieën mag je per dag?

Hoeveel calorieën je nodig hebt hangt onder andere af van je geslacht, gewicht, leeftijd en leefstijl. Ben je bijvoorbeeld dagelijks erg actief of zit je het grootste gedeelte van je dag? Gemiddeld ligt de energiebehoefte per dag rond de 2000 kcal bij vrouwen tussen de 19 en 50 jaar. Bij mannen rond deze leeftijdscategorie ligt de gemiddelde energiebehoefte rond de 2400 kcal per dag.

Hoeveel calorieën mag een vrouw per dag?

De gemiddelde caloriebehoefte van de vrouw ligt dus rond de 2000 kcal per dag. Dit getal kan afwijken door leeftijd, fitnesslevel en andere omstandigheden.

Vrouwen 19 t/m 30 jaar

  • Zittend beroep: 2000 kcal

  • Licht actief: 2000 - 2200 kcal

  • Zeer actief 2400 kcal

Vrouwen 31 t/m 50 jaar

  • Zittend beroep: 1800 kcal

  • Licht actief: 2000 kcal

  • Zeer actief 2200 kcal

Vrouwen 51+

  • Zittend beroep: 1600 kcal

  • Licht actief: 1800 kcal

  • Zeer actief: 2000 - 2200 kcal

*Dagelijkse caloriebehoefte volgens Institute of Medicine Dietary Reference Intake

Hoeveel calorieën mag een man per dag?

De gemiddelde caloriebehoefte van de man ligt dus rond de 2400 kcal per dag. Heb je een zittend beroep? Of ben je juist erg actief? Dan kan dit aantal afwijken.

Mannen 19 t/m 30 jaar

  • Zittend beroep: 2400 kcal

  • Licht actief: 2600 – 2800 kcal

  • Zeer actief: 2800 – 3000 kcal

Mannen 31 t/m 35 jaar

  • Zittend beroep: 2200 kcal

  • Licht actief: 2400 – 2600 kcal

  • Zeer actief: 2800 – 3000 kcal

Mannen 51+

  • Zittend beroep: 2000 kcal

  • Licht actief: 2200 – 2400 kcal

  • Zeer actief: 2400 – 2800 kcal

*Dagelijkse caloriebehoefte volgens Institute of Medicine Dietary Reference Intake

Hoeveel calorieën om af te vallen?

Wanneer je wil afvallen is het belangrijk om een calorietekort te creëren. Dit kan door minder calorieën te consumeren of door meer calorieën te verbranden.

Stel dat je een vrouw bent, 70 kg weegt en licht actief bent. Om op gewicht te blijven moet je rond de 2200 kcal consumeren. Om gewicht te verliezen kan je een tekort van +- 400 kcal creëren door minder calorieën te consumeren en meer te bewegen. Je dagelijkse inname is dan 1800 kcal. Wat kan helpen om je calorie-inname te verminderen is het verkleinen van je porties, meer groenten te eten en minder producten die veel vet en suikers bevatten.

Lees meer over gezond eten.

Wil je weten of jij moet afvallen? Bereken je BMI.

Hoeveel calorieën zitten er in een ei?

In een eitje zitten veel eiwitten, één van de energieleveranciers voor het lichaam. De volgende cijfers zijn gebaseerd op de hoeveelheid calorieën per 100 gram:

  • Gekookt eitje: 155,1 kcal

  • Eierdooier: 321,7 kcal

  • Eiwit: 51,6 kcal

  • Gepocheerd ei: 142,7 kcal

  • Kwartelei: 158,5 kcal

Hoeveel calorieën zitten er in een banaan, boterham, bier en wijn?

Naast een eitje zijn mensen ook erg benieuwd naar het aantal calorieën in andere voedingsmiddelen en dranken. Het aantal calorieën in een banaan, boterham, bier en wijn vind je hier:

  • Banaan (1 stuk): 124 kcal

  • Bruine boterham (1 snee): 74 kcal

  • Volkoren boterham (1 snee): 76 kcal

  • Witte boterham (1 snee): 85 kcal

  • Bier (250 ml): 110 kcal

  • Bier, oud bruin (250 ml): 90 kcal

  • Rosé (100 ml): 71 kcal

  • Rode wijn (100 m): 82 kcal

  • Droge witte wijn (100 ml): 67 kcal

  • Zoete witte wijn (100 ml): 110 kcal

Heb je moeite om het aantal calorieën per dag bij te houden? Wellicht is een eetdagboek dan iets voor jou.