In de mynudgeplan app vind je meer dan 170 gezonde recepten voor een gezond ontbijt, lunch of diner!

Tips voor gezond eten

Een gezonde en gebalanceerde maaltijd geeft je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van je leeftijd, geslacht, en lichamelijke activiteiten, maar een typische evenwichtige maaltijd zou het volgende moeten bevatten:

  • Magere eiwitten (eieren, bonen, vis, vlees, gevogelte)

  • Complexe koolhydraten (volkorenbrood en pasta, bruine rijst, quinoa)

  • Fruit en groenten

  • Zuivel / zuivel alternatieven (melk, kaas, yoghurt)

  • Gezonde vetten (olijfolie, avocado, olijven, noten)

Bekijk ook onze tips voor specifieke maaltijden: gezond ontbijt, gezonde lunch, gezond avondeten en gezonde snacks

In de mynudgeplan app vind je tientallen recepten voor gezonde snacks- een gezond dieet volgen was nog nooit zo makkelijk!

Wat is een gezond voedingsschema?

Houd voor een gezond voedingsschema drie gezonde hoofdmaaltijden en enkele gezonde tussendoortjes aan. Door drie gezonde maaltijden per dag te plannen, heb je meer controle over wat je eet en hoeveel je eet.

Elke dag ontbijten is erg belangrijk. Je lichaam is na een periode van niet eten (’s nachts) wel toe aan nieuwe energie om de dag goed te starten. Mensen die niet ontbijten, grijpen tussendoor gemakkelijker naar ongezonde snacks.

Verder is afwisseling belangrijk voor een gezond eetpatroon. Eet niet elke dag hetzelfde soort fruit en groente, maar varieer. Elke soort bevat namelijk zijn eigen gezonde en belangrijke voedingsstoffen.

Voordelen van een eetdagboek bijhouden

Het dagelijks bijhouden van wat je eet heeft een bewezen positief effect op gewichtsverlies. Calorieën tellen helpt je beter te begrijpen wat je eet, wanneer je eet, en waar je mogelijk de fout in gaat. Het bijhouden van een voedingsdagboek kan ook je bewustzijn rond je portiegroottes vergroten en je helpen identificeren wanneer je moet minderen.

Soms helpt het al om te weten dat je iets in je eetdagboek moet zetten, en motiveert dit je om gezonde keuzes te maken.

In de mynudgeplan app is er een handig eetdagboek. In de database kun je opzoeken wat je gegeten hebt, om zo een overzicht te krijgen van je dagelijkse calorie-inname.

Wat is een energiebeperkt dieet?

Een dieet volgen om af te vallen noem je ook wel een energiebeperkt dieet. Je energie-inname is dan lager dan het energieverbruik. De eerste stap is je energie-inname, of calorieën, te verminderen. Je kan kleinere porties eten, meer groenten eten, of kiezen voor producten die minder vetten en suikers bevatten.

Energie krijg je binnen via drie voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten (of proteïnen) en vetten. Je kunt ze in principe alle drie blijven eten tijdens een dieet. Let vooral op dat je er niet te veel van binnenkrijgt en dat je de juiste vorm ervan eet.

Wil je meer weten over deze voedingsstoffen? Lees dan ook de volgende pagina's: calorieën, koolhydraten, suiker, eiwitten, vetten & vezels