Motivatie om af te vallen

Gemotiveerd blijven is belangrijk, of het nu om afvallen, gezond eten of sporten gaat. Maar dit is niet altijd even makkelijk. Wij geven enkele tips die kunnen helpen bij het vinden van je juiste motivatie en het behouden van een positieve mindset.

De juiste mindset om af te vallen

Gemotiveerd blijven is moeilijk. Maar onthoud goed, het is normaal als er dagen zijn waarop het lijkt alsof je je doelstellingen nooit zult halen en het allemaal een beetje te veel wordt. Dat is niet uniek als het gaat om gewichtsverlies. Bedenk maar eens hoe jij je voelt als je gedemotiveerd bent op je werk, dan ga je ook niet naar je baas om ontslag te nemen. Je gaat door omdat je weet dat het wel weer overgaat.

Zelfs Olympische sporters hebben wel eens een dag waarop ze geen zin hebben om te trainen. Maar ze geven niet op. Op die momenten nemen ze gewoon rust of doen een lichte training en gaan dan de volgende dag weer verder. Probeer afvallen op dezelfde manier te benaderen, op die manier blijf je gemotiveerd. Accepteer dat twijfel aan jezelf of een gevoel van demotivatie normaal is. Waar het om gaat, is hoe je omgaat met die negatieve momenten en slechte dagen.

Tips voor motivatie bij afvallen

Dit zijn onze beste tips om gemotiveerd te blijven :

  • Maak een lijstje met alle positieve veranderingen tot nu toe, je zult opkijken hoe lang dat lijstje is! Het is ook goed om het allemaal eens op papier te zien. Schrijf ook zaken op als hoeveel stappen je nu hebt gezet, hoeveel maaltijden je zelf kookt en hoeveel beter je slaapt.

  • Richt je op hoe je je voelt door deze positieve veranderingen. Denk aan je energieniveau, een beter humeur, fitheid, verbeterde kracht, concentratie en focus.

  • Als iets je niet gelukkig maakt, doe het dan niet. Probeer dingen een beetje te veranderen, probeer eens een nieuwe activiteit of een nieuw recept, denk na over je doelstellingen en pas die zo nodig aan.

  • Accepteer dat er dagen zijn waarop je het gewoon even wat rustiger aan moet doen. Ga gerust een keer niet sporten als je er geen zin in hebt, of neem dat glas wijn wel en ga lekker kletsen met die vriend(in).

Door het toepassen van de 5 bovenstaande tips zal je motivatie hoog blijven en zal afvallen makkelijk gaan.

Met mynudgeplan krijg je verschillende mindset oefeningen, die ook zullen helpen om gemotiveerd te blijven. Daarnaast zijn er ook oefeningen voor meer zelfvertrouwen, gezonde eetgewoonten te creëren en je emoties beter te begrijpen.

mindset_1

Motivatie om te sporten

Deze vijf supertips helpen je om toch te gaan sporten, ook als je geen zin hebt

De beslissing nemen om te beginnen met sporten is gemakkelijk. Het vinden van de motivatie om na een lange dag op kantoor naar de sportschool te gaan of om jezelf 's ochtends voor dag en dauw uit bed te sleuren voor een workout is moeilijk. Hier zijn onze supertips voor het vinden van motivatie om aan de slag te gaan:

  • Geef je slaap voorrang Met slaaptekort is de kans groter dat je geen energie hebt om te gaan sporten. Als je toch gaat sporten terwijl je moe bent, kan dat gevoelens van vermoeidheid en negativiteit oproepen.

  • Voed je lichaam Voedsel voorziet je lichaam van brandstof; het levert de energie die je nodig hebt. Grote caloriebeperkingen en lichaamsbeweging gaan niet goed samen. Creëer in plaats daarvan een verstandig calorietekort via je eetpatroon en vul dit aan door meer calorieën te verbranden tijdens het trainen.

  • Beloon jezelf "Als ik deze week drie dagen hardloop, mag ik op zondag een uur langer uitslapen", of gun jezelf een manicure, een nieuw boek, of iets anders dat niet met voeding te maken heeft.

  • Zoek een trainingsmaatje Als je met een vriend of vriendin traint, houd je je schema beter vol want je motiveert elkaar om door te gaan.

  • Ga gewoon Op dagen dat je echt geen zin hebt om te gaan sporten, zeg je tegen jezelf dat je alleen je sportkleding aantrekt en naar de sportschool, de trainingsstudio of het park gaat. Als je er eenmaal bent, zul je wel verder zien. Misschien doe je het dan een beetje rustig aan, maar wie weet? Je kunt ook zomaar een uitbarsting van energie krijgen en er een volledige training tegenaan gooien.