Gezonde eetgewoonten

Wanneer je wil afvallen is niet alleen gezond eten, maar ook gezonde eetgewoonten belangrijk. Merk je dat je momenteel veel snackt, eet je ongezond als je emotioneel bent of zijn je porties vaak te groot? Dit zijn allemaal gewoonten die afvallen vaak lastig maken. Wij geven enkele tips om ongezonde eetgewoonten om te buigen naar goede gewoonten!

Wat is een gewoonte?

Een gewoonte is iets dat we doen zonder er zelfs over na te denken. Het vereist geen beslissing, wat ons leven een beetje eenvoudiger maakt maar niet noodzakelijk beter. Sommige gewoonten kunnen heel gunstig zijn, maar er zijn ook minder goede gewoonten. Je tanden elke nacht poetsen voor je naar bed gaat is bijvoorbeeld een goede gewoonte, terwijl elke avond voor de tv zitten met een zak chips en wijn geen goede gewoonte is voor je gezondheid.

Omdat we deze gewoonten vaak onbewust doen, is het doorbreken van een ongezonde gewoonte vaak niet makkelijk en vereist het enige aandacht. Maar als je het stap voor stap doet, kom je er wel!

Hoe kan ik gezonde eetgewoonten creëren?

Door aandacht te besteden aan wanneer en waarom je dingen doet, zal je ingrepen kunnen doen om de gewoonte te doorbreken. Hieronder 3 stappen die je kunt ondernemen:

  1. Identificeer je huidige eetgewoonten Het kan vrij eenvoudig zijn om de gewoonte die je wilt veranderen te identificeren, zoals ‘s avonds snacken, maar de truc is weten waarom je het doet.

  2. Schrijf je huidige eetgewoonten op De volgende keer wanneer je jezelf erop betrapt dat je dit gedrag vertoont, schrijf je het op, ofwel op papier of je maakt een aantekening in je telefoon. Schrijf op wat je aan het doen bent, hoe je je voelt en wat je denkt te weten wat de trigger is van de gewoonte. Denk dan na over de beloning: hoe voel je je wanneer je die snack of dat drankje gehad hebt? Helpt de wijn je ontspannen, of troost het eten je?

  3. Verander je eetroutine Nadat je je gewoonten opgeschreven hebt, zal je waarschijnlijk een patroon beginnen te zien. Dat is het patroon dat je moet veranderen om de gewoonte te doorbreken.

mindset_2

Hoe zet je ongezonde eetgewoonten om in een gezonde gewoonten?

Als je probleem is dat je jezelf beloont met ongezonde voeding terwijl je voor de tv zit, omdat al je taken gedaan zijn of omdat je je verveelt, zoek dan iets anders dat je voor jezelf kunt doen. Je kan bijvoorbeeld een snelle workout van 15 minuten doen? Dit klinkt misschien niet altijd even leuk, maar sporten heeft een gelijkaardige impact als een glas wijn drinken, de endorfines ontspannen je en geven je een geweldig gevoel.

Geen motivatie om te sporten? Dan kan je ook een wandeling maken, een bad nemen of een boek lezen. Probeer vooral een activiteit te zoeken die je een fijn gevoel geeft. Je zult soms in de verleiding komen om terug te gaan naar de wijn en dat is oké, maar laat het niet de norm worden. Het gaat allemaal om evenwicht.

De eerste keren zal het een uitdaging zijn aangezien je lichaam vecht om de normale toestand te behouden, maar uiteindelijk zal het je nieuwe gewoonte worden.

Aandachtig eten, een gezonde gewoonte die helpt om af te vallen

Veel mensen zijn gewend gedachteloos te eten, en komen er dus te laat achter dat ze eigenlijk al verzadigd zijn. Het is belangrijk om deze gewoonte te veranderen: eet langzaam en met aandacht. Dit wordt ook wel mindful eating genoemd. Je lichaam heeft namelijk 20 minuten nodig om het signaal van verzadiging af te geven. Eet dus rustig en denk af en toe na over het feit hoeveel je hebt gegeten. Als je dit toepast, zal je merken dat je minder zal eten, wat gunstig kan zijn als je wil afvallen.

Met mynudgeplan by XL-S ontvang je verschillende mindset-oefeningen die je kunnen helpen om bewuster te eten.

Emotie eten, wat kan ik hieraan doen?

Emotie eten is wanneer je eet om je goed te voelen, in plaats van wanneer je honger hebt. Emotionele eters zoeken vaak naar excuses om ongezond te eten, omdat ze zich gedeprimeerd voelen, omdat ze denken dat afvallen toch niet zal lukken, omdat ze eerder op de dag al gezond gegeten hebben, etc. Misschien klinkt dit ook herkenbaar voor jou? Af en toe jezelf belonen is niet erg, maar wanneer je gaat eten vanuit emotie, heb je vaak geen controle over jezelf meer en zorgt dit ervoor dat je gewicht bijkomt.

Tips om af te rekenen met emotie-eten

  • Word bewust van je emoties. Net zoals het veranderen van andere gewoonten, start ook het aanpakken van emotie eten met bewustwording. Probeer te herkennen bij welke emoties je de neiging hebt om te gaan eten. Verveling? Angst? Stress?

  • Zorg voor gezonde voeding in huis. Een simpele maar effectieve truc. Wanneer je geen ongezond eten in huis hebt, kan je hier in een emotionele bui ook niet naar grijpen.

  • Zoek afleiding. Wanneer je bepaalde emoties voelt opkomen, ga dan iets anders doen om je gedachten te verzetten. Probeer om in de plaats van afleiding in ongezond eten te zoeken, een wandeling te maken, wat muziek te luisteren, een ontspannend bad te nemen of een vriendin te bellen.

  • Drink thee. Meer drinken helpt niet alleen tegen de dorst, maar vaak ook tegen de honger. Daarnaast werkt thee ontspannend en helpt sommige thee, zoals groene thee, ook bij afvallen.

Blijf positief als je jezelf een nieuwe eetgewoonte aanleert

Onthoud dat je gedurende dit hele proces van verandering van gewoonte, positief en lief voor jezelf moet zijn. Als je van bij het begin denkt dat het nooit gaat werken, dan heb je al beslist dat je je gedrag niet zal kunnen veranderen. Als je echter aanvaardt dat het misschien niet direct zal werken en dat een nieuwe gewoonte opbouwen oefening zal vragen, maar dat je het uiteindelijk wel zal kunnen, dan is de kans veel groter dat je zult slagen.