Blij zijn met jezelf

Zelfvertrouwen of body confidence is iets waar veel van ons op een bepaald punt mee worstelen. Lees hier meer tips om je goed in je vel te voelen en een positieve mindset te behouden.

Wat is body confidence ?

Body confidence is een term die tegenwoordig vaak gebruikt wordt. Het betekent dat je je goed voelt in je lichaam, zelfvertrouwen hebt en dat je trots bent op jezelf. Dit wil niet zeggen dat je geen kleine onzekerheden meer kan hebben, maar over het algemeen zit je goed in je vel en ben je blij met jezelf.

Voor veel mensen is het echter lastig om zelfvertrouwen of body confidence te hebben. Dit wordt versterkt door de beelden die we in de media zien, van hoe de “perfecte” vrouw of man eruit hoort te zien. Hierdoor zet je onrealistische doelen voor jezelf en ben je niet blij met jezelf.

Een gezonde levensstijl, samen met een gezonde mindset, kan helpen om meer body confident te worden en meer zelfvertrouwen te creëren. Lees verder voor meer tips.

Zelfvertrouwen en afvallen

Als je wil afvallen is een positieve instelling belangrijk. Wanneer je start met een dieet, begin je vaak vol zelfvertrouwen, maar na een tijdje krijg je het moeilijk en heb je wilskracht nodig door te gaan.

Wanneer je een laag zelfbeeld en zelfvertrouwen hebt, kan dit ook een obstakel zijn voor als je wil afvallen. Je vindt misschien dat je het niet waard bent om slank te zijn? Of dat het een te grote uitdaging is om af te vallen en dat het je niet zal lukken?

Deze negatieve gedachten kunnen een obstakel voor je vormen wanneer je wil afvallen. Door een gebrek aan zelfvertrouwen geef je snel op of ga je over tot eetbuien. Daarom is het krijgen van meer zelfvertrouwen en het werken aan een positieve mindset een belangrijk eerste stap als je wil afvallen.

Tips voor meer zelfvertrouwen

We geven alvast enkele kleine dingen die je kan toepassen om meer zelfvertrouwen te krijgen.

TIP 1: Pas de manier waarop je tegen jezelf praat aan. Vaak zijn we voor onszelf veel kritischer dan we voor anderen zijn. Probeer om positiever te zijn en niet zo streng te zijn voor jezelf. Een goede truc is om bij alles wat je zegt te denken: “zou ik dit ook tegen een vriend(in) zeggen?" Als het antwoord nee is, zeg het dan ook niet tegen jezelf!

TIP 2: Start elke dag met een positieve gedachte. Schrijf elke ochtend een ding op van jezelf waarop je trots bent. Dit kan iets aan je uiterlijk zijn, maar ook een goede karaktereigenschap of iets wat je bereikt hebt.

TIP 3: Focus een gezonde levensstijl in plaats van op je gewicht.

Probeer niet te alleen bezig te zijn met het getal dat op de weegschaal verschijnt. Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, kan dit getal in je hoofd kruipen en heb je vaak geen oog voor de vooruitgang die je maakt. Focus op gezonder eten, meer bewegen, voldoende slaap en je gewicht volgt vanzelf wel. Zie je een week geen effect op de weegschaal? Dat is normaal! TIP 4: Ruim je digitale wereld op.

Wanneer je op social media zit, zie je continu mensen met “perfecte” lichamen . Bedenk dat dit slechts een aantal individuen zijn, en dat veel van deze foto’s bewerkt zijn. Wanneer het volgen van deze accounts een negatief effect op je zelfbeeld hebt, is het een idee om deze niet meer te volgen of in te wisselen voor enkele ”feel good” accounts.

blij met jezelf

Een positieve mindset

Naast zelfvertrouwen is ook een positieve instelling belangrijk als je wil afvallen. Wanneer je positief denkt, is het vaak makkelijker om gezonde en verantwoorde keuzes te maken. Maar je stelt jezelf wellicht de vraag “hoe kan ik positief denken?”. Het is niet altijd even makkelijk om altijd positief te zijn, en je mag ook wel eens slecht gezind zijn toch? Natuurlijk! Daarom geven we je een aantal tips voor een positieve mindset te behouden, zonder dat dit geforceerd voelt.

  • Analyseer je eigen gedachten en emoties. Door bewust te worden van hoe je denkt, wat je doet en waarom je het doet leer je je jezelf beter te begrijpen.

  • Buig negatieve gedachten om naar iets positief . Probeer als je negatieve gedachten hebt, zelfs al is het klein, dit om te zetten naar iets positief. Dit kan wat onnatuurlijk aanvoelen, maar helpt je om op een andere manier te denken.

  • Laat dingen los. Even balen is oké, maar laat negatieve gedachten niet je hele dag beïnvloeden. Iedereen voelt zich wel eens minder happy, of heeft last van een ochtendhumeur, maar jij kiest of je erin blijft hangen.

  • Ga met positieve mensen om. Laat je inspireren en beïnvloeden door mensen die ook een positieve instelling hebben, waar jij van kan leren!

Een gezonde mindset met mynudgeplan by XL-S

Naast gezond eten en meer bewegen, focust mynudgeplan by XL-S ook op het verbeteren van je mindset. Met handige mindset oefeningen leer je om bewuster te eten, creëer je meer zelfvertrouwen en verbeter je je slaappatroon. Al deze oefeningen helpen je om je beter in je vel te voelen en op een gezonde manier gewicht te verliezen. Lees meer over mynudgeplan.