Kan meer water drinken helpen om af te vallen?

Water bevat geen magische eigenschappen die je gewicht doen dalen, maar er zijn toch een aantal redenen waarom meer water drinken kan helpen als je wil afvallen. Lees snel verder.

Hoe kan water je gewichtsverlies bevorderen?

  1. Als je frisdrank, vruchtensap of andere dranken die veel suiker bevatten, vervangt door water, verminder je uiteraard je dagelijke calorie-inname. Hierdoor kan je een calorietekort creëren dat nodig is om af te vallen.

  2. Water is essentieel voor een goede spijsvertering. Wanneer je niet genoeg water drinkt, kan je spijsverteringssysteem traag worden. Hierdoor kan je een opgeblazen gevoel krijgen en misschien zelfs verstopt raken.

  3. Gebrek aan energie, vermoeidheid, slechte concentratie en duizeligheid zijn een van de eerste symptomen van milde uitdroging. Je kan denken dat dit door de honger komt, of door een lage bloeddrukspiegel, en dit proberen op te lossen door meer te eten. Maar water is het antwoord!

  4. Water drinken kan je helpen om je meer verzadigd te voelen, wanneer je minder probeert te eten. Water drinken kan daardoor helpen om minder tussendoortjes te eten en te wennen aan kleinere porties. Zorg er uiteraard wel altijd voor dat je niet minder eet dan wat je lichaam nodig heeft.

Hoeveel water moet je elke dag drinken?

Het lichaam bestaat voor 50-75% uit water. Water heeft vele functies in het lichaam die allemaal helpen bij het behouden van een optimale gezondheid, zoals het transporteren van voedingsstoffen en het reguleren van je lichaamstemperatuur.

Je lichaam verliest elke dag ongeveer 1,2 - 1,6 liter water door te plassen, zweten, via het huidoppervlak en ademhaling. Je water moet dus dagelijks worden aangevuld. Algemene richtlijnen stellen dat een dagelijkse inname van 2 liter water of 8-10 glazen voldoende is voor de meeste mensen. De exacte hoeveelheid water die elk individu nodig heeft, is afhankelijk van leeftijd, geslacht, fysieke activiteit, gewicht en omgevingstemperatuur. Als je sport waardoor je gaat zweten, is het goed om je dagelijkse consumptie te verhogen om het verlies aan water te compenseren.

Tellen andere dranken mee als vochtinname?

Water, thee, koffie, suikervrije drankjes en andere niet-alcoholische dranken tellen mee voor je vochtinname. Zelfs sommige voedingsmiddelen die je eet, zoals soep, fruit en groenten met een hoog watergehalte (courgettes, komkommer, meloen) tellen mee.

Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet te veel cafeïne drinkt. Cafeïne in koffie en bepaalde theeën verhogen de urineproductie, wat een negatief effect op hydratatie kan hebben.

Zijn er voordelen aan het drinken van citroenwater?

Velen geloven dat drinkwater dat schijfjes citroen bevat, positieve gezondheidseffecten heeft, zoals ontgifting, verbeterde spijsvertering en het bevorderen van gewichtsverlies. Dit is echter niet helemaal waar. Het drinken van water kan je een gezond gevoel geven en zorgt voor een goede hydratatie, maar er is geen wetenschappelijk bewijs om een van de bovengenoemde claims te valideren. Als je graag water met citroen drinkt omdat je het lekker vindt, is er geen reden om hiermee te stoppen. Er zijn namelijk ook geen negatieve effecten bekend. Probeer wel niet direct je tanden te poetsen na het drinken van citroenwater, de zure citroen kan namelijk erosie van je tandglazuur veroorzaken als je meteen gaat poetsen.

Hoe weet ik of ik voldoende water drink?

Wanneer je voldoende gehydrateerd ben, zou je geen dorst mogen hebben. Je kan ook de kleur van je urine checken, als dit een lichtgele / strokleur is dan ben je waarschijnlijk voldoende gehydrateerd.

10 tips om meer te drinken

Heb je moeite met voldoende te drinken? Gebruik dan onze 10 tips om je vochtinname te verhogen.

  1. Drink kruidenthee (thee is ook rijk aan anti-oxidanten, die goed zijn voor onze gezondheid). Thee is lekker en kan de ideale oplossing zijn in de winter wanneer een glas koud water niet erg aantrekkelijk is.

  2. Geef meer smaak aan je water door bessen, komkommer, muntblaadjes of citroen / sinaasappelschijfjes toe te voegen. Zo zorg je ervoor dat water niet gaat vervelen. Probeer bijvoorbeeld deze waterinfusie met munt, citroen en granaatappel.

  3. Neem altijd een waterfles mee of bewaar een glas op je bureau. Dit zal je er constant aan herinneren om een paar slokjes te nemen gedurende de dag.

  4. Maak er een gewoonte van om altijd een glas water bij de maaltijd te nemen. We slaan maaltijden zelden over, dus als we een glas water bij de maaltijd drinken, kunnen we minstens 3 glazen afvinken voor de dag

  5. Probeer niet te veel cafeïne te drinken of houd je aan de volgende regel: Voor elke kop koffie drink je een glas water.

  6. Kies voedingsmiddelen die helpen om je gehydrateerd te houden - soepen, smoothies en fruit en groenten die rijk zijn aan water zoals komkommer, meloen en courgette.

  7. Kies voor bruiswater als je zin het in iets met prik.

  8. Bestel water voor de tafel als je uit eten gaat.

  9. Neem ’s ochtends meteen een glas water. Tijdens het slapen verbruikt je lichaam namelijk veel van je waterreserves om je lichaamstemperatuur op peil te houden.

  10. Gebruik het eetdagboek in de mynudgeplan app om je waterinname bij te houden. Je vergeet makkelijk hoeveel glazen je gedronken hebt, maar door ze aan te vinken op een lijst behoud je een goed overzicht van je dagelijkse vochtinname.