Afvallen

Tips om thuis een gezonde lunch te maken

Nu het advies is om zoveel mogelijk thuis te werken – moet je ook je eigen lunch bereiden. Gezond lunchen als je thuis werkt, klinkt misschien makkelijk, maar voor veel mensen is het toch een uitdaging. Misschien heb je een gebrek aan inspiratie en ga je steeds voor een tosti? Of wacht je te lang met lunchen en eet je een snelle hap omdat je te veel honger hebt? Of misschien neem je niet echt een lunchpauze, maar zit je wel de hele tijd te snacken?

Als je gewend bent om in de kantine op kantoor te eten, boterhammen mee te nemen of buiten de deur te lunchen is het vaak een aanpassing om thuis iets gezonds te bereiden en een lunchpauze te nemen. En als je kinderen hebt, is het vaak een hele uitdaging om uitgebreid te koken tijdens lunchtijd. Wij geven je enkele tips waarmee je snel een gezonde lunch op tafel kan zetten.

1. Maak het leuk

Luister naar een interessante podcast of zet je favoriete playlist op terwijl je je lunch bereidt.

2. Zorg voor een gebalanceerde maaltijd

Probeer minstens twee soorten groenten of fruit toe te voegen (vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor een goed immuunsysteem!), een eiwitbron (zalm, kip, eieren, bonen, tofu, zuivel) en vezelrijke koolhydraten (volkoren brood, volkoren pasta) – zodat je langdurig verzadigd bent.

3. Gebruik restjes

Bereid wat extra avondeten de dag ervoor en gebruik de restjes als lunch. Je kan bijvoorbeeld wat extra pasta of rijst koken zodat je alvast ingrediënten hebt om een snelle salade te bereiden.

4. Snijd groenten op voorhand

Zo kan je deze meteen in een salade gooien, een snelle roerbak maken of ze toevoegen aan een omelet of frittata. Denk aan paprika, champignons, selder, ui, prei, etc.

5. Eet niet aan je bureau

Als je thuis werkt is het vaak nog verleidelijker om snel achter je computer iets te eten, maar het is belangrijk dat je een pauze neemt. Door jezelf een pauze te gunnen verlaag je je stressniveau, verbeter je je spijsvertering en ben je bewuster aan het eten. Vaak ben je ook productiever in de namiddag als je een pauze neemt.

6. Eet een stevig ontbijt

Als je je ontbijt overslaat of iets lichts eet bestaat de kans dat je snel honger krijgt en naar een snack grijpt. Havermout met fruit, roerei met volkorenbrood of Griekse yoghurt met granola zijn goede opties. Lees hier onze tips voor een gezond ontbijt.

gezond ontbijt

7. Maak een gezonde sandwich

Veel mensen vermijden brood als ze willen afvallen, maar brood kan de basis vormen van een gezonde en vullende lunch. Kies voor volkoren brood of roggebrood en beleg het met magere eiwitten (kip, vis, hummus, ei), gezonde vetten (avocado, pesto met olijfolie) en groenten (sla, komkommer, tomaat). Zo maak je een heerlijke gezonde sandwich!

8. Maak je lunch op voorhand klaar

Koolsalade, pasta met pesto en gegrilde groenten, quinoa salade met feta, komkommer en tomaat zijn slechts enkele voorbeelden van lunches die je op voorhand kan maken. Maak een grote portie op zondag en bewaar het in de koelkast voor je lunch gedurende de week. Geen fan van salade? Maak soep! Probeer deze pittige pompoensoep voor een gezonde lunch.

9. Neem je lunchpauze op tijd

Je lunchpauze nemen wanneer je al veel honger hebt is geen goed idee. Je hebt dan misschien niet het geduld of de motivatie om een gezonde lunch te maken en de kans dat je voor een snelle ongezonde hap gaat, is groter.

10. Plan jouw lunch

Wanneer je thuis werkt kan je soms verdiept zijn in je werk en vergeten te lunchen. Zet een reminder in je telefoon of plan je lunch in in je agenda, zodat je zeker voldoende tijd neemt om even weg te stappen van je werk en gezond te lunchen.

Onthoud dat gezond eten belangrijk is voor een gezonde levensstijl. En een gezonde lunch draagt hier aan bij. Lees ook onze blogpost met vijf oefeningen voor een ideale thuis workout .Zo kan je naast gezond eten ook zorgen voor voldoende beweging wanneer je thuis moet blijven.