Hoe maak je goede voornemens die je echt kan volhouden?

Het nieuwe jaar voelt als een nieuwe start, een goede gelegenheid om het afgelopen jaar achter ons te laten, en met een schone lei te beginnen.

In het begin van het jaar worden er vaak ambitieuze voornemens gemaakt. Na een periode van kerstdiners en nieuwsjaarsborrels zijn deze vaak gelinkt aan onze gezondheid, of het nu om minder drinken, meer vegetarisch eten, vaker sporten of afvallen gaat. Goede voornemens maken aan het begin van het jaar kan erg nuttig zijn, en het gevoel dat je krijgt als je je doel bereikt is super. Maar wanneer je je doelstelling niet haalt, kan dit enorm demotiverend zijn.

Het is daarom belangrijk dat je goede voornemens maakt en doelen stelt die realistisch en haalbaar zijn. Om je te hierbij te helpen, geven we een aantal tips die kunnen helpen bij het maken van goede voornemens.

Geen woorden maar daden

We nemen vaak te weinig tijd om goede voornemens om te zetten in concrete acties. Als je bijvoorbeeld drie keer per week naar de sportschool wil gaan, is het handig om je agenda erbij te nemen en te kijken welke dagen je tijd hebt, of je je sporttas al moet meenemen naar werk, of iemand anders de kinderen van school moet halen etc. En als je geen drie dagen tijd vindt, hoe kan je je schema dan aanpassen om hier wel tijd voor te maken? Moet je een sociale activiteiten opgeven? Of een paar keer vroeger opstaan? Wanneer je doelen omzet in concrete daden, realiseer je je snel dat dit een behoorlijke uitdaging kan zijn. Hierdoor besef je makkelijker of je goede voornemen te ambitieus was en of je je doel misschien wat moet bijstellen.

Streef niet voor perfectie

Welke voornemens je ook maakt, het is belangrijk dat je beseft dat het op sommige dagen kan gebeuren dat je je hier niet aan houdt. Er zullen momenten zijn waarop je moe bent, werk chaotisch is of je druk bent met je gezin, en je niet 100% je doelen kan behalen. Dat is ok! Als je voor perfectie streeft, en je een keer de mist ingaat, krijg je meteen het gevoel dat je gefaald hebt. Zodra je accepteert dat je niet altijd perfect hoeft te zijn, kan je die “alles-of-niets” mentaliteit laten varen en je veel beter houden aan je goede voornemens.

Kleine stapjes

Als iemand besluit een marathon te lopen, zal zijn eerste trainings geen volledige marathon zijn, maar misschien 5 km of misschien zelfs een lange wandeling. Ze beginnen bij waar hun huidige fitness level ligt en bouwen op. Dit is ook zo voor gezonde gewoonten, als je momenteel nooit ontbijt, begin dan met twee of drie keer per week gezond te ontbijten en bouw het zo verder op. Dit geeft je een groter gevoel van voldoening en is een veel haalbaardere aanpak.

Leg jezelf niet te veel restricties op

In plaats van te focussen op wat je niet meer mag eten om af te vallen, kan je dit ook omdraaien en te focussen op wat je kan toevoegen, aan je dieet of aan je levensstijl. Door een positieve draai te geven aan je verandering, is de kans op slagen veel groter. Denk bijvoorbeeld niet aan de ongezonde dingen die je niet meer wil eten, maar aan de gezonde tussendoortjes die je gaat uitproberen.

10 positieve voornemens die helpen om af te vallen

Hier zijn 10 van onze favoriete goede voornemens, die je makkelijk in je dagelijks leven kan toepassen. Succes!

  1. Voeg een portie groenten toe aan wat je dagelijks eet

  2. Probeer elke week een nieuw gezond recept

  3. Oefen minstens een keer per week aandachtig eten (mindful eating)

  4. Kies je favoriete manier om tot rust te komen en zorg ervoor dat je er minstens een keer per week tijd voor maakt (een boek lezen met een kopje thee, buiten wandelen, yoga, mediteren of een vriend bellen die je niet zo ziet vaak)

  5. Eet tenminste een keer per week samen als een gezin aan tafel

  6. Neem elke dag een extra glas water

  7. Zet je telefoon uit een uur voor je gaat slapen

  8. Probeer iedere nacht 7-8 uur te slapen

  9. Voeg een portie fruit toe aan je dagelijkse snacks

  10. Probeer om de dag 10 minuten extra te bewegen