Afvallen

Hoe stel je doelen om af te vallen?

Het stellen van doelen is een belangrijke eerste stap als je wil afvallen. Door een duidelijk een realistisch doel voor jezelf te stellen, zoals je streefgewicht bereiken, weer in je oude kleding passen of 10 KM hardlopen, houd je jezelf gefocust & gemotiveerd! Wij geven je enkele tips zodat jij doelen kan stellen om succesvol af te vallen.

Zet eerst je gewichtsverlies doel

Hoeveel kilo’s wil jij graag kwijt? Gezond gewichtsverlies voor een periode van 12-24 weken is 5-10% van je huidige gewicht. Dit betekent dat als je 100 kg weegt, je moet streven om op 12 weken tijd 5 kg af te vallen.

Wees niet overdreven ambitieus

Je wil misschien zo snel mogelijk gewicht verliezen, door bijvoorbeeld drastisch minder calorieën te eten, maar dit is op de lange termijn niet vol te houden. Probeer om op een gezonde en consistente manier gewicht te verliezen en je zal zien dat op de lange termijn deze kilo’s ook eraf blijven!

Breek je doel op in subdoelen

Door je grote doel om te zetten in kleine wekelijkse subdoelen focus je meer op het heden en krijg je elke week een gevoel van voldoening!

Stel ook doelen die niet gewicht gerelateerd zijn

Zorg ervoor dat je wekelijkse doelen niet alleen draaien om wat je op de weegschaal ziet. Met mynudgeplan kies je elke week drie nudges voor voeding, beweging en mindset, die je zullen helpen op weg naar een gezonde levensstijl. Het bereiken van gezonde doelen zoals meer stappen zetten, vijf stuks groenten en fruit eten of vroeger naar bed gaan kan niet alleen je gezondheid maar ook je humeur verbeteren.

Reflectie is belangrijk

Je gewicht wordt beïnvloed door veel factoren zoals hormonen, vochtgehalte etc. Daardoor kan je gewicht fluctueren op wekelijkse of zelfs dagelijkse basis. Kijk op het einde van de week terug op wat je bereikt hebt en focus daarbij niet alleen op de weegschaal. Wees trots op wat je bereikt hebt die week. Als je het gevoel hebt dat er ruimte voor verbetering is, denk dan na over wat er minder goed ging en hoe je dit de volgende week beter kan doen. Misschien helpt het om je sportkleding alvast klaar te leggen voor de volgende dag of om minder ongezonde snacks in huis te halen?

Keep on going!

Je start je 12-weken plan vaak vol goede moed, maar na een tijdje volgt er een slippertje of lukt het niet om je doel van de week te behalen. Probeer je hier niet schuldig over te voelen, accepteer het en blijf werken aan je doelen! Geloof in jezelf en geef niet op.