5 eerlijke tips om buikvet te verliezen

Buikvet is iets wat we graag allemaal kwijt zouden willen. Niet alleen het verlangen naar een platte buik of zelfs buikspieren zijn een reden om buikvet te verminderen, ook voor je gezondheid is het belangrijk. Buikvet kan namelijk een ernstige risicofactor zijn voor je gezondheid.

De verschillende soorten buikvet

Er zijn twee soorten vet rond uw buikstreek (buik); onderhuids en visceraal. Buikvet bestaat meestal uit visceraal vet, dat het vet is met de hoogste risicofactoren. Onderhuids vet is het vet dat zich direct onder uw huid bevindt, u kunt het meestal vastgrijpen - het is verantwoordelijk voor het warm houden, werkt als een schokdemper om interne organen te beschermen en extra calorieën op te slaan. Visceraal vet is het vet dat we niet altijd kunnen zien omdat het om je organen is gewikkeld. Dit is het type vet dat gekoppeld is aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes type II en metabole stoornissen.

Kan je gericht buikvet verliezen?

"Hoe buikvet te verliezen" is een van de meest gezochte termen op Google, helaas bestaat de snelle oplossing waar velen van ons naar zoeken niet. Gericht vet verliezen is helaas niet mogelijk. Wat betekent dat als je alleen gewicht wil verliezen aan je buik, en niet je armen, dit niet mogelijk is. Sit ups en andere buikspieroefeningn kunnen helpen om je buikspieren te versterken, maar ze verminderen de hoeveelheid vet rond je buik niet. Het geheim van buikvet verliezen is het eten van gezonde en gebalanceerde voeding en regelmatige lichaamsbeweging. We geven je vijf tips om op een evenwichtige manier af te vallen en onder andere buikvet te verminderen.

Vijf tips om af te vallen en buikvet te verliezen

TIP 1: Kies langzame koolhydraten in plaats van snelle koolhydraten Koolhydraatarme diëten winnen aan populariteit, maar koolhydraten vermijden is niet perse de oplossing om buikvet te verminderen. Koolhydraten zijn een van de belangrijkste bronnen van vezels, wat de spijsvertering vertraagd en voor een langer verzadigd gevoel zorgt. Kies voor langzame koolhydraten zoals volkoren rijst, pasta en aardappelen met schil.

TIP 2: Doe meer aan beweging en varieer! Iedere vorm van beweging is goed voor je. Hoge intensiteit training, zoals lopen of touwspringen, verbetert de gezondheid van je hart en longen. Weerstandstraining, denk aan oefeningen met gewichten, verhoogt je spiermassa (wat je lichaam helpt om calorieën te verbranden). Omdat deze twee soorten beweging verschillende voordelen hebben, is het belangrijk om beide te doen. Begin langzaam, zelfs als dat betekent dat je met slechts 10 minuten begint. Naarmate je fitter en sterker wordt, kun je hierop voortbouwen. Het belangrijkste is om een sport of oefeningen te vinden die je leuk vindt, als je jezelf moet dwingen om het te doen, is het minder waarschijnlijk dat je het volhoudt.

TIP 3: Verminder de consumptie van geraffineerde suiker Je weet waarschijnlijk wel dat voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker, meestal ook veel calorieën bevatten. Wanneer je lichaam calorieën niet verbruikt, wordt dit opgeslagen als overtollig vet. Daarnaast kan te veel suiker grote schommelingen in je bloedglucose veroorzaaken, dit kan ervoor zorgen dat je nog meer trek in suiker gaat hebben, wat een je calorie-inname verhoogt.

TIP 4: Probeer stress te verminderen Wanneer je gestrest bent, geeft je lichaam een hormoon af dat cortisol wordt genoemd. Studies hebben aangetoond dat een langdurig verhoogde cortisolspiegel je viscerale vetvoorraden kan verhogen. Hoewel stress niet altijd kan worden vermeden, is het belangrijk dat je langdurige stress probeert te vermijden en manieren vindt om te ontspannen. Yoga, buiten wandelen, een boek lezen of tijd doorbrengen met familie en vrienden.

TIP 5: Zorg voor voldoende slaap Het is prima of af en toe een avond later in je bed te liggen, maar consequent minder dan 7 uur slapen kan een negatieve invloed hebben op je gezondheid en op je gewicht. Slaapgebrek verandert de niveaus van de hongerhormonen leptine en ghreline in je lichaam, waardoor je je hongeriger voelt en dus je dagelijkse calorie-inname hoger kan zijn. Vermoeid zijn heeft ook invloed op je humeur en dus op hoe je omgaat met stress en emotie, waardoor je eerder uit emotie gaat eten en je wilskracht verzwakt.