Vet verbranden

Wil je graag vet verbranden op een verantwoorde manier, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij vertellen je hoe je vet verbranden aanpakt. Vet verbranden doe je niet alleen door meer te bewegen. Wat je eet speelt ook een rol.

Spoiler alert: je kunt niet gericht buikvet verbranden

Het is niet mogelijk om op een gerichte manier plaatselijk vet te verbranden, dus ook niet voor de buik. Zodra er vetverbranding plaatsvindt, gebeurt dit door je hele lichaam. Zit er meer vet rond je buik dan rond je heupen of een ander lichaamsdeel? Dan kun je na de nodige inspanningen eerder vet rondom de buik verliezen dan ergens anders. Stimuleer dus de algehele vetverbranding en probeer je niet alleen te richten op alleen het afvallen van buikvet! Dit doe je voornamelijk met gezonde voeding en voldoende beweging.

Kun je vet verbranden met voeding?

Gezonde voeding ondersteunt de algehele vetverbranding, zodat je vervolgens ook buikvet verliest. Een effectieve manier om vet te verliezen is het eten van eiwitten. Door eiwitten blijft je vetverbranding hoog, waardoor je geen grote schommelingen hebt in energie. Dit helpt bij het voorkomen van je energiedip na de lunch bijvoorbeeld. Met het eten van eiwitten zorg je ervoor dat je lichaam minder snel vetten opslaat.

Voorbeelden van eiwitrijke voeding:

  • Eieren

  • Bonen

  • Vis

  • Vlees

  • Plantaardige voeding bevat ook veel eiwitten, wat mensen vaak niet weten, zoals: groenten, fruit, quinoa, peulvruchten, pitten en zaden.

Kun je gericht vet verbranden met oefeningen?

Je wilt afvallen. Het liefste rond je buik, billen of benen. Nu heb je zojuist gelezen dat jouw lichaam zelf bepaalt waar het eerste vet verbrand wordt. Het is aan te raden extra beweging te hebben om jouw vetverbranding te stimuleren. Denk daarbij aan wandelen en fietsen waarbij je ook nog eens het voordeel hebt dat je lekker buiten bent en naast vet verbranden ook ontspanning hebt. Minstens zo'n belangrijk onderdeel van het succesvol vet verbranden. Gerichte oefeningen helpen wel om je spieren te verstevigen en je houding te verbeteren. Ontdek wat het beste bij jou past.

Oefeningen voor thuis

Werk je liever thuis aan vet verbranden, dan kun je ook thuis aan de slag met oefeningen. Dit kan zonder hulpmiddelen, bijvoorbeeld met de welbekende fitness-oefeningen. Denk aan squats, planking, buikspieroefeningen, lunges, yoga-oefeningen en push-ups. Een sportmat is overigens wel handig. Duik ook eens in de talloze filmpjes op het internet. Genoeg aanbod!

beweging_1

Fietsen en hardlopen om buikvet te verbranden

Fietsen, wandelen en hardlopen zijn enorme aanraders om vet te verbranden. Want hoe langer de inspanning duurt, hoe meer je verbrandt. Twijfel je dus tussen een intensieve hardloopsessie van vijftien minuten of drie kwartier minder intensief rennen? Kies dan voor een activiteit waarbij je met een lage intensiteit langere tijd bezig bent. Dé manier om meer vet te verbranden.

Vet verbranden met een schema? mynudgeplan helpt je stap voor stap

Wil je via sport vet verbranden, maar begin je pas net met bewegen? Bouw het dan rustig op. mynudgeplan by XL-S is een 12-weken plan, waarbij je stap voor stap meer beweegt en elke week opbouwt. Daarnaast krijg je met mynudgeplan handige video's met workouts, yoga en pilates. Je kan dit in de sportschool uitproberen of gewoon thuis! Hoe dit werkt? Ontdek mynudgeplan by XL-S.