Sporten en afvallen

De combinatie van gezonde voeding en meer beweging is belangrijk als je wil afvallen. Maar hoe vaak per week moet je sporten? En welke sporten zijn goed om af te vallen?  Lees het hier.

Waarom is sporten gezond?

Meer bewegen en regelmatig sporten houdt niet alleen je gewicht op peil, het heeft ook verschillende andere positieve effecten op je lichaam.

  • Sporten helpt om calorieën te verbranden. Daardoor kan je een calorie-tekort creëren wat helpt om af te vallen.

  • Sporten versterkt je botten en spieren .

  • Sporten houdt je hart gezond.

  • Voldoende beweging doorheen de dag kan stress verminderen en helpen om beter te slapen .

  • Regelmatig sporten kan ook een positief effect hebben op je zelfbeeld en humeur .

Waarom moet je sporten als je wilt afvallen?

Voldoende sporten en bewegen is altijd goed voor je lichaam, maar vooral als je wilt afvallen. Met beweging verbruik je meer energie. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer gewicht je verliest. Je eetpatroon is daarnaast doorslaggevend tijdens het afvallen. Als je (te) veel energie binnenkrijgt via voeding, moet je ook meer sporten en bewegen om resultaat te boeken.

Hoeveel keer per week sporten is gezond?

Het wordt aangeraden om minimaal twintig minuten per dag of 150 minuten per week te bewegen met matige tot intensieve inspanning (bron: voedingscentrum). Dat betekent sporten of lichamelijke beweging waardoor je hart dan sneller klopt en je ademhaling iets sneller gaat dan normaal. Dit bereik je al met een stevige wandeling. Het is belangrijk dat je rustig start. Als sporten nieuw voor je is, bouw het dan rustig op. Begin met elke dag een beetje meer te bewegen en ga over tot meer intens sporten wanneer je er klaar voor bent. Met mynudgeplan helpen we je om stap voor stap meer te bewegen, aan een tempo dat geschikt is voor jou.

Wanneer kan je het beste sporten?

Wanneer je het beste sport hangt van jouw eigen schema af. Probeer te kiezen voor dagen waarop je weet dat je tijd zal hebben om ten minste 20 minuten te sporten. Ook het moment van de dag hangt van jezelf af. Heb je een hoge drempel om te gaan sporten? Dan kun je het beste direct in de ochtend gaan. Daarmee heb je je doel van de dag alvast bereikt en kan je met een goed gevoel de dag starten. Ben je niet zo’n ochtendmens? Ga dan in de avond na je werk of sport tijdens je lunchpauze.

beweging_2

Welke sporten zijn het beste om af te vallen?

De meeste sporten waarbij je lichamelijk actief bent, ondersteunen het afvallen. Kies in ieder geval een sport die je leuk vindt. Zo houd je het sporten langer vol. Het verschil tussen verschillende soorten sport hebben we voor je op een rij gezet:

Krachtsport:

Met krachttraining stimuleer je de spiergroei en verlies je vetmassa. Je hoeft dit niet per se terug te zien in je gewicht, aangezien spieren voor extra gewicht zorgen. Je ziet het natuurlijk wel terug in je figuur; dit wordt een stuk strakker! Voorbeelden van krachtsport: gewichtheffen, judo en roeien.

Duursport:

Als je je over een lange tijd inspant, verbrand je meer energie. Hoe meer energie je verbrand, hoe meer gewicht je verliest. Duursport is dus een aanrader tijdens het afvallen! Voorbeelden van duursport: hardlopen, wielrennen en snelwandelen.

Teamsport:

Heb je weinig motivatie en doorzettingsvermogen als het op sporten aankomt? Een teamsport stimuleert en maakt het vaak gezellig. Zo houd je het sporten makkelijker vol, erg belangrijk tijdens het afvallen! Voorbeelden van teamsporten zijn: voetbal, hockey en waterpolo.

Welke sporten kun je doen als je rugklachten hebt?

Bij rugklachten werk je het liefste aan been-, rug- en buikspieren. Zo vergroot je de belastbaarheid van de rug. Dit doe je door het uithoudingsvermogen te trainen, met een duursport. Voorbeelden van sporten als je rugklachten hebt: zwemmen, fitness, fietsen, stevig wandelen en daarna eventueel joggen.

Helpt een sportdieet bij afvallen?

Je vraagt je misschien af of je een aangepast sportdieet nodig hebt, als je meer gaat sporten. Dan is het belangrijk om eerst uit te leggen wat een sportdieet eigenlijk is. Een sportdieet is een voedingspatroon dat speciaal ontwikkeld wordt voor sporters met een specifiek doel. Dit kan zijn van het meedoen aan een wielerwedstrijd, tot het bereiken van een bepaald fitness niveau. Dit is erg specifiek en voor elk doel verschillend. Een sportdieet is dan ook niet specifiek bedoeld om af te vallen, maar richt zich op snel herstel van je lichaam, gericht op de sport waarop je je richt.

Hoe houd ik sporten en afvallen vol?

Het blijft lastig om dat sportschema vol te houden. Om je te helpen hebben wij wat sporttips op een rijtje gezet.

  • Wees geduldig. Het resultaat komt er wel, het duurt alleen even. Houd het gevarieerd en maak het leuk. Voorkom dat je lichaam gewend raakt aan je huidige sportregime. De eerste vier weken begin je met sporten. Afvallen gaat niet vanzelf, deze weken moeten zo worden ingevuld dat je langzaam je conditie en spierweefsel opbouwt.

  • Kies een activiteit die bij je past. Als je graag gezelschap hebt tijdens het sporten, ga dan naar een sportschool, atletiekvereniging of begin met een teamsport. Als je liever alleen traint, gebruik dan thuis een dvd met work-outs of ga naar buiten om te wandelen.

  • Maak het onderdeel van je levensstijl. Onthoud dat je voor een gezonde levensstijl, gezonde voeding en gezonde beweging moet combineren. Zorg voor wat beweging in de dagelijkse routine. Maak bijvoorbeeld van huishoudelijk werk een work-out, neem de trap in plaats van de lift en loop naar de winkel in plaats van de auto te nemen.

  • Houd het haalbaar. Zoals met alle sportoefeningen, zorg dat je binnen je grenzen blijft. Onthoud dat je niet de hele work-out hoeft te doen. Als je moe bent, neem wat rust en ga daarna verder met waar je gebleven was.

  • Ga voor een geleidelijke opbouw van je sportschema. Als je lichaam vermoeid is, neem dan een dag rust. Je lichaam weet beter dan wie dan ook wat het aankan, luister ernaar en stel als doel je lichaam te helpen.

  • Zorg voor een back-up plan. Als je iets hebt om op terug te vallen, wordt de kans significant groter dat je toch iets aan sport doet gedurende de dag. Dus zorg ervoor dat je enkele DVD's met work-outs thuis hebt liggen als je niet naar de sportschool kunt en houd een paar goede sportschoenen op het werk zodat je tijdens de pauzes je benen kunt strekken

Sporten met mynudgeplan by XLS

Bekijk het 12-weken afslankplan van mynudgeplan by XLS om te ontdekken of onze app met workouts, recepten, mindset en community jou kan helpen met afvallen.