Calorieën verbranden

Wil je graag een paar kilootjes kwijt? Het principe van calorieën verbranden is gelukkig makkelijker dan je denkt. Zodra je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je calorieën verbrand op een dag, val je af. We hebben voor jou enkele manieren om calorieën te verbranden op een rij gezet.

Hoeveel calorieën verbrand je per dag?

Je verbrandt calorieën gelukkig niet alleen door veel te sporten. Er is een groot aantal manieren om te bewegen en daarmee extra calorieën te verbranden. Goed nieuws! Je lichaam zelf verbrandt namelijk alleen al calorieën om het lichaam goed te laten functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het in werking stellen van organen zoals, je hart, hersenen, longen, nieren en lever. Door dit en allerlei andere lichamelijke processen verbruikt jouw eigen lichaam al meer dan de helft van het aantal calorieën op een dag.

Je hoeft tijdens het afvallen dus niet alle calorieën die je dagelijks binnenkrijgt te verbranden met sporten. Het is in eerste instantie goed om de dagelijkse calorie-inname naar beneden te schroeven. Krijg jij nu dagelijks ongeveer 2.200 calorieën binnen? Probeer dit aantal dan naar beneden te brengen.

Je kunt op allerlei manieren calorieën verbranden: van traplopen tot paardrijden.

Dit is de top 5 manieren onder Nederlanders om calorieën te verbranden. Houd er wel rekening mee dat de hoeveelheid calorieën zoals hier vernoemd gemiddelden zijn en dus niet exact overeen hoeven te komen met jouw persoonlijke situatie.

250-300 calorieën verbranden met wandelen

Wandelen wordt onderschat. Hoewel het geen intensieve sport is, is het een ideale oefening om geleidelijk af te vallen. Je hartslag blijft redelijk laag, waardoor je de vetverbranding stimuleert. Hoe hoger je hartslag, hoe minder vetverbranding. Je gaat bij een hoge hartfrequentie namelijk over op de verbranding van koolhydraten. Tijdens het afvallen wil je juist (ook) de vetverbranding stimuleren. Met wandelen verbrand je zo’n 250 tot 300 calorieën per uur (bij een wandeltempo van 5 km/uur). De combinatie van wandelen en het verminderen van de calorie-inname kan dus veel effect hebben op je lichaam.

300 calorieën verbranden met een half uurtje hardlopen

Met hardlopen verbrand je meer calorieën dan met wandelen, máár minder vet. Tijdens het hardlopen stijgt je hartslag waardoor je lichaam vooral de calorieën van koolhydraten verbruikt. Je kunt met een half uurtje hardlopen al meer dan 300 calorieën verbranden.

350 calorieën verbranden met een uur fietsen

Met fietsen kun je heel wat calorieën verbranden. Het aantal kan erg verschillen; dit hangt af van de snelheid. Als je minder dan tien kilometer per uur fietst verbrand je zo’n 330 calorieën per uur. Bij een hoger tempo, twintig kilometer per uur, verbrand je het dubbele aantal calorieen.

500 calorieën verbranden met zwemmen

Zwemmen is ook een goede workout als je wilt afvallen. Met simpel baantjes trekken verbrand je per uur al zo’n 500 calorieën.

600 calorieën verbranden met touwtje springen

Touwtje springen is een goede cardio-oefening die je redelijk wat kilootjes laat verbranden. Met een uur lang touwtje springen verbrand je bijna 600 calorieën. Een uur is misschien wat lang. Begin eens met tien minuten en zet een leuk muziekje op. Zo kun je op de beat mee springen, en na drie leuke nummers ben je al klaar!

calorieen verbranden

Calorieën verbranden en mynudgeplanby XL-S

Mynudgeplan by XL-S helpt je om je lichaam meer te bewegen, in een tempo dat geschikt is voor jou. We helpen je rustig aan te beginnen, zodat je het langer vol kan houden. Ontdek het 12-weken plan.