Afvallen: Hoe voorkom je een jojo-effect?

Je bent niet de enige waarbij de kilo’s er weer bijkomen. In de praktijk komen we het vaak tegen. Mensen willen snel afvallen, maar dit is vaak geen blijvend resultaat. Waarom lukt afvallen niet altijd? En hoe zorg je wel voor een blijvend resultaat? We hebben een paar verklaringen op een rij gezet om te snappen hoe jouw lichaam reageert na het afvallen.

Je spiermassa is afgenomen na het afvallen

Een eerste verklaring voor het jojo-effect kan te maken hebben met je spiermassa. Als je in korte tijd veel afvalt, verlies je niet alleen vetmassa, maar ook spieren. Als je na het afvallen weer aankomt, blijft je spiermassa soms wat achter waardoor je verhouding vet en spieren uit balans raakt. Spieren gebruiken meer energie (lees calorieën) dan vet in ruststand. Na jouw dieet is het voor te stellen dat je bij terugkomst op je huidige gewicht in verhouding minder spieren hebt en dus minder calorieën verbrandt. Gevolg: je dieet heeft een tegenovergesteld effect (Bron: voedingscentrum).

Je lichaam heeft minder energiebehoefte na het afvallen

Dit jojo-effect zorgt er vaak voor dat je snel terugvalt op je oude gewicht of zelfs erger. Dit komt omdat je lichaam vanuit een spaarstand, waarin het gewend is met weinig energie om te gaan, nu in één keer meer energie te verwerken krijgt. Je moet beseffen dat je lichaam na het afvallen kleiner is geworden en dus ook minder energie nodig heeft. Dit is de nieuwe waarheid voor jouw lichaam en betekent dat het vanaf nu voor altijd met minder energie kan. Ga jij weer meer eten na een afvalperiode, dan zal je lichaam het restant van de energie opslaan en je vetmassa doen toenemen.

Succesvol afvallen begint dus niet met een crashdieet, maar met het veranderen van je huidige eetpatroon, en wel op zo’n manier dat je het op de lange termijn kunt volhouden. Het is eigenlijk een kwestie van gezonder gaan en blijven eten in plaats van tijdelijk op dieet gaan.

Ja valt terug in je oude eet- en beweegpatroon

Het jojo-effect ontstaat meestal na een zeer streng afvaldieet. Zo’n crashdieet is niet of nauwelijks vol te houden, omdat je extreem weinig calorieën eet gedurende een korte periode en vaak heel rigoureus bent met de hoeveelheid dat je sport. Dit is effectief voor de korte termijn, maar helaas niet lang vol te houden voor de lange termijn. Gevolg is dat je na een bepaalde periode opgeeft en minder of helemaal niet meer gaat sporten. Je haalt weer vaker een ongezonde snack in huis en ziet dat je gewicht toeneemt naar het niveau van vroeger. Dit blijft aan totdat je weer besluit om je gezonde levensstijl op te pakken. Deze stap is echter erg groot omdat je weet hoeveel moeite je de vorige keer moest doen om snel af te vallen. Een spiraal waar je niet in wilt belanden en een methode die een goede sport- of voedingscoach zal afraden.

Conclusie: pak afvallen rustig aan om het jojo-effect te vermijden

Afvallen is één ding, maar op gewicht blijven is de echte kunst van een gezond eet- en leefpatroon. Je hebt kunnen lezen dat je lichaam bepaalde processen kent waardoor het je soms ook moeilijk gemaakt wordt. Dit komt vaak omdat we te rigoureus te werk gaan als het om afvallen gaat. Om dit jojo-effect tegen te gaan is het advies om stap-voor-stap te werk te gaan. Op die manier kan je lichaam rustig wennen aan de nieuwe energiebehoefte en zal jij het ook voor lange tijd vol gaan houden om gezond te eten en genoeg te bewegen. Het is echt de enige manier om succesvol het jojo-effect te vermijden. Zet hem op, je kunt het!