Hulp bij afvallen: de 3 meest gestelde vragen aan diëtisten

Je bent niet de enige die hulp bij afvallen zoekt. Iedereen die probeert om gezonder te leven loopt wel eens tegen bepaalde zaken aan. Om jou te helpen deze drempels te overkomen, hebben we de antwoorden op enkele vaak gestelde vragen op een rij gezet.

Vraag 1: Hoe komt het dat afvallen steeds moeilijker gaat naarmate je ouder wordt?

Onze leeftijd heeft veel invloed op onze stofwisseling en de hoeveelheid spiermassa. Hierdoor heb je als je ouder wordt, minder energie (calorieën) nodig. Daarnaast maken vrouwen in de overgang minder vrouwelijke hormonen aan. Hierdoor verandert de lichaamsvorm, meestal te merken aan wat extra rondingen rond de buik en heupen. Afvallen wordt hierdoor moeilijker naarmate je ouder wordt. Accepteer jouw persoonlijke situatie en stel jezelf geen onmogelijke doelen. Ga stap-voor-stap te werk en leer positief over jezelf te denken.

Vraag 2: Hoe komt het dat ik het afvallen niet langer volhoud?

Als je afvallen niet lang volhoudt en je terugvalt naar je oude gewicht spreken we van een jojo-effect. De reden dat je vaak weer terugvalt naar oude gewoonten is meestal te wijten aan een te rigoureuze aanpak van jouw dieet. Een aanpak die voor korte termijn vaak goed werkt, maar niet lang vol te houden is. Wanneer mensen bij de diëtist komen voor hulp bij afvallen, krijgen ze vaak de volgende tip: pak jouw dieet of afvallen rustig aan. Afvallen is een kwestie van je gedrag aanpassen. Geef jezelf de tijd om te wennen aan deze nieuwe situatie, stap-voor-stap. Focus niet te veel op het resultaat, maar vertrouw het proces dat het goed komt.

Vraag 3: O nee, moet ik nu elke dag naar de sportschool?

Wees gerust, dat is helemaal niet nodig! Om succesvol af te vallen kun je ook thuis of buiten sporten. De diëtist adviseert 5 keer per week minimaal 30 minuten te bewegen, in blokken van minstens 10 minuten. Ga daarin stap-voor-stap te werk. Kies een sport of bewegingsvorm dat je leuk vindt, zodat je het ook voor langere tijd kan volhouden. Belangrijke factor van beweging is dat je meer calorieën verbrandt, spieren opbouwt en je je energieker voelt. Vind je bewegen eenmaal leuk, dan gaat het je veel gemakkelijker af. Kies dus een vorm van beweging die bij je past. Wandelen, fietsen of rustig baantjes trekken in het zwembad zijn allemaal goede vormen om je lichaamsbeweging te krijgen.

Tip!

Met mynudgeplan by XL-S ontvang je een persoonlijk plan dat helpt om beter te eten, meer te bewegen en je mindset te verbeteren, en je helpt op weg naar een gezondere levensstijl, stap-voor-stap. In de app is er ook de mynudgeplan community, waar je terecht kan voor hulp en tips. Start vandaag!