Een gezond gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk voor je gezondheid. Als je overgewicht of ondergewicht hebt, kun je namelijk last krijgen van lichamelijke klachten. Maar wat is een gezond gewicht? En wat zijn tips voor een gezond gewicht? Je leest het hier.

Wat is een gezond gewicht?

Om te bepalen of jouw gewicht gezond is, kun je gebruik maken van de BMI calculator. Je BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je gewicht. Zo geeft een BMI van boven de 25 geeft aan dat je wellicht overgewicht hebt, en bij een BMI lager dan 18.5 dat je beter kan proberen aan te komen, om op een gezond gewicht te komen.

Gezond gewicht man en vrouw

Wat een gezond gewicht is, is ook afhankelijk van je geslacht. Helaas maakt de BMI methode geen onderscheid tussen man en vrouw. Deze methode houdt ook geen rekening met de samenstelling van je gewicht, zo is spier bijvoorbeeld zwaarder dan vet en zullen bodybuilders bestempeld kunnen worden met overgewicht. Om echt zeker te weten of je een gezond gewicht hebt, kun je dan ook het beste je dokter raadplegen.

Tips voor een gezond gewicht

Hier zijn enkele andere effectieve manieren om een gezond gewicht te krijgen of te behouden:

  1. Balans is belangrijk Extreme trainingsregimes, diëten of het uitsluiten van voedselgroepen zijn niet zulke duurzame benaderingen en leiden vaak tot demotivatie.

  2. Plan vooruit Voorbereidingen treffen en je koelkast en snacklade vullen met gezonde opties zijn de sleutel tot een gezond eetpatroon. Het opstellen van een voedingsschema kan hierbij helpen .

  3. Houd het interessant Volg af en toe eens een nieuwe sportles en daag jezelf uit om elke week een nieuw recept uit te proberen.

  4. Stel een nieuw doel Blijf gemotiveerd door je aan te melden voor een uitdaging zoals een wandeling of een hardloopwedstrijd voor een goed doel.

  5. Eet met aandacht Wees bewust van de natuurlijke honger- en verzadigingssignalen van je lichaam en je zult sneller een gezond gewicht bereiken.