Dieet: hoe werkt het en welke diëten zijn er?

Je wilt afvallen, dus start je een dieet. Gezonder eten en meer bewegen is de meest gekozen optie. Dit noemen we ook wel een energiebeperkt dieet. Maar er zijn tegenwoordig veel soorten diëten, van Keto- tot Glutenvrij dieet. Weet jij nog waar je verstandig aan doet en hoe je gezond kunt afvallen? Wij vertellen je hoe je verantwoord met een dieet kan omgaan.

Wat is een energiebeperkt dieet?

Een dieet volgen om af te vallen noem je ook wel een energiebeperkt dieet. Je energie-inname is dan lager dan het energieverbruik. Energie krijg je binnen via drie basis voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten.

De methode is eigenlijk heel simpel: Als je minder koolhydraten, eiwitten en/of vetten binnenkrijgt dan je verbruikt, val je af. Als je meer van deze voedingsstoffen (macronutriënten) binnenkrijgt dan je verbruikt, kom je aan.

Hoeveel calorieën per dag mag ik tijdens een energiebeperkt dieet?

De hoeveelheid dagelijkse voedingsstoffen die je nodig hebt is per persoon verschillend. Om je een richtlijn te geven, kunnen we je wel op weg helpen met wat gemiddelde waarden.

Doorgaans mag een volwassen man rond de 2400 calorieën per dag. Voor een volwassen vrouw geldt ongeveer 2000 calorieën per dag. Lees meer over calorieën.

Als je een energiebeperkt dieet volgt, ligt dit aantal lager: Zorg ervoor dat je zo’n 10-20% minder calorieën binnenkrijgt dan je dagelijkse energiebehoefte. Om ervoor te zorgen dat je niet te snel afvalt, raden we je aan om niet meer dan 500 kcal per dag te minderen. Dit helpt je om de kans op het jojo-effect te verkleinen.

Elk persoon heeft dus een andere lichaamsbouw en een andere levensstijl en daarmee een andere dagelijkse hoeveelheid calorieën Zo heeft een fanatieke sporter meer calorieën nodig dan iemand die weinig beweegt, omdat hij simpelweg meer energie verbruikt gedurende de dag.

Ben je vaak moe en futloos tijdens je dieet?

Dan krijg je waarschijnlijk te weinig energierijke voedingsstoffen binnen. Schakel eventueel een diëtist in om een voedingsschema op maat op te stellen. Volg je mynudgeplan by xls dan ontvang je gezonde recepten met informatie over de dagelijkse energie-inname. Op die manier weet je dat je alle juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en op een gezonde manier afvalt.

Dieet

Wat eet je tijdens een energiebeperkt dieet?

Je wilt dus minder energie binnenkrijgen dan dat je verbruikt. Er is niet één standaard voedingsschema waar je je aan moet houden. Wel kun je de volgende richtlijnen als houvast gebruiken. Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn alle drie basis voedingsstoffen voor je lichaam waar je energie uit haalt. Je kunt ze in principe alle drie blijven eten tijdens een dieet. Let vooral op dat je er niet te veel van binnenkrijgt en dat je de juiste vorm ervan eet. Pas je je voeding aan door meer eiwitten te eten en minder koolhydraten, dan zorg je voor een goede aanpak om af te vallen.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een voedingsschema waarbij je bijna geen koolhydraten in je maaltijden terug laat komen. Gemiddeld eet je 50-150 gram koolhydraten per dag. Je compenseert het gebrek aan calorieën uit koolhydraten met een grote portie eiwitten en gezonde vetten. Je mag tijdens dit dieet wel heel veel groenten, fruit en peulvruchten eten. Je richt je op onbewerkt voedsel, wat ervoor zorgt dat je gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt die een aanzienlijk lager aandeel suiker heeft dan bewerkt voedsel. Het goede aan dit dieet is dat je niet minder hoeft te eten, maar voornamelijk anders. Het is aan te raden om je levensstijl gelijkmatig aan te passen naar minder koolhydraten, zodat je zo min mogelijk de nadelen ervaart van duizeligheid of hongergevoel.

Wat is een Keto dieet?

Bij een Ketogeen dieet, ook wel Keto genoemd, is eigenlijk hetzelfde als een koolhydraatarm dieet. Je eet bij een Keto dieet alleen nog minder koolhydraten, namelijk zo’n 50 gram aan koolhydraten per dag. Het voordeel van dit dieet is dat je enorm snel kilo’s verliest. Keto(geen) is afgeleid van ketose, een lichaamstoestand wanneer er onvoldoende glucose in het lichaam aanwezig is om er energie uit te halen. Als reactie maakt het lichaam ketonen aan, wat volgens dit dieet een beter alternatief is voor glucose om je energie uit te halen.

Wat voor soort dieet is mynudgeplan by XL-S?

Mynudgeplan by XL-S is niet gelinkt aan één specifiek dieet. De focus van mynudgeplan ligt op het bouwen van gezonde gewoontes, die passen bij jouw levensstijl. Je ontvangt iedere week drie persoonlijke nudges die helpen om beter te eten, meer te bewegen en je mindset te verbeteren.

De recepten van mynudgeplan zijn gevarieerd en volgen de principes van gebalanceerd & gezond eten. Je kan in de app ook glutenvrije, paleo, vegan en koolhydraatarme recepten vinden om uit te proberen.