Calorieën tellen om af te vallen

Calorieën tellen is een bekende techniek om af te vallen. Door je aan een bepaald aantal calorieën per dag te houden, kan je een calorie-tekort creëren om af te vallen. Maar hoe kan je calorieën berekenen? Lees hier enkele handige tips.

Meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt door te tellen

Als je wil afvallen moet je een calorie-tekort te creëren. Het principe van een calorie-tekort is gelukkig makkelijker dan je denkt: zodra je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je calorieën verbrandt op een dag, val je af. Het is belangrijk dat je een goed overzicht bijhoudt van hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt en dat je goed geïnformeerd bent over de calorieën in verschillende voedingsmiddelen. Dit kan je doen door calorieën te tellen. Lees hier hoeveel calorieën je op een dag moet binnen krijgen om af te vallen.

Afvallen door calorieën tellen

Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die hun calorieën tellen, en daarmee hun dagelijkse voedselinname vastleggen, meer afvallen. Als je de calorieën telt die je op een dag eet, kun je vaststellen waar je mogelijk fouten hebt gemaakt, of het nu gaat om ongezonde tussendoortjes, te veel frisdrank of te grote porties. Voor velen werkt het feit dat ze alles bijhouden en in een eetdagboek noteren al als voldoende afschrikking om niet te veel te gaan eten.

Soort calorieën tellen

Bij het calorieën tellen gaat het er niet alleen om hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar het gaat erom welke calorieën je binnenkrijgt. Zo kun je makkelijk een onderscheid maken in slechte en goede calorieën.

Slechte calorieën kun je vinden in bijvoorbeeld brood, suiker en wit brood. Je lichaam neemt deze calorieën snel op. Je lichaam moet in een korte tijd of de calorieen verbranden of als vet opslaan.

Goede calorieën zijn gezond, hier krijg je energie van. Deze kun je bijvoorbeeld vinden in groenten, fruit, vis, kip, havermout en bonen. De calorieën in deze voedingsmiddelen worden langzaam verteerd en komen rustig in je lichaam vrij.

Als je calorieën gaat tellen om af te vallen, is het dus erg belangrijk om te letten op het type calorie dat je inneemt. Dit zal je helpen om meer calorieën te verbranden in plaats van als vet op te slaan, en dus sneller af te vallen!

calorieen tellen

Tips om calorieën te tellen

Om calorieën te tellen moet je je voeding wegen en daarmee berekenen hoeveel energie het bevat. Hieronder een paar tips om je dagelijkse calorie-inname te berekenen en onder controle te houden:

Tip 1: Bepaal van tevoren hoeveel calorieën jij per dag binnen moet krijgen om af te vallen. Door te weten hoeveel je mag eten op een dag, kun je betere keuzes maken in je voeding.

Tip 2: Gebruik een calorieteller app In de mynudgeplan app is er een handig eetdagboek. Hierin kan je voedingsmiddelen opzoeken of scannen en toevoegen aan je eetdagboek. De app berekent de calorieën die hier in zitten, waar deze vandaan komen en hoeveel calorieën je nog resterend hebt.

TIP 3: Maak maaltijden klaar waarvan de calorieën bekend zijn Bij een recept staat vaak het aantal calorieën, dit hoef je dan niet zelf meer uit te rekenen. Weeg de voedingsmiddelen af zoals in het recept staat, en je bent zo klaar! Bij de recepten van mynudgeplan by XL-S staan telkens de voedingswaarden vermeldt.

TIP 4: Plan je maaltijden vooruit Door van tevoren al te weten wat je gaat eten, hoef je minder tijd te besteden aan calorieën tellen. Je kunt hier bijvoorbeeld een voedingsschema voor gebruiken.

TIP 5: Schaf een keukenweegschaal aan Op deze manier kun je alles wegen wat je eet en zal je minder snel fouten maken in calorieën tellen.

TIP 6: Leer je eigen eetpatroon kennen Door te weten welke producten je regelmatig eet, en hierbij de calorieën op te zoeken, krijg je meer inzicht in je eigen eten. Zo kom je er misschien wel achter dat in pindakaas inderdaad goede vetten zit, maar dat een pot per week opmaken misschien wel iets te veel van het goede is.