Afvallen: Tips en trucs om je streefgewicht te bereiken

Veel mensen willen afvallen om beter in hun vel te zitten. Helaas liggen er veel valkuilen op de loer. Hoe houd je het afslanken langere tijd vol? En hoe kun je op een verantwoorde manier afvallen? Met onze afvaltips die écht werken helpen we jou op de goede weg!

Onze tips om af te vallen

Er zijn verschillende redenen waarom mensen willen afvallen: om beter in je vel te zitten, voor gezondheidsredenen, om gespierder te worden, om vet te verbranden of buikvet te verliezen.

Wil jij ook graag afvallen? Hier zijn alvast een paar tips:

Tip 1: Eet gezond, regelmatig en gevarieerd Eet vooral onbewerkte producten die de algehele vetverbranding stimuleren, zoals fruit, vette vis en noten. Vermijd producten met enkelvoudige koolhydraten, zoals wit brood en pasta. De volkoren varianten mogen dus wel! Houd bovendien een vast aantal eetmomenten per dag aan. Verderop in dit artikel vind je extra tips voor voeding tijdens het afvallen.

Tip 2: Beweeg regelmatig Voor optimale vetverbranding moet je hartslag binnen bepaalde waardes blijven; niet te langzaam, niet te snel. Wandelen is bijvoorbeeld een effectieve methode. Zoek een manier van bewegen die bij je past. Zo heb je meer plezier in het bewegen en houd je het langer vol!

Tip 3: Gebruik dagelijks je beenspieren Het klinkt simpel, maar hoe vaak gebruik jij dagelijks je beenspieren? Met kleine veranderingen kun je al veel bereiken. Veel wandelen of fietsen draagt bij aan de algehele vetverbranding en zo maak je je benen strakker.

Tip 4: Wissel af met cardio Een van de belangrijkste afvaltips voor de vetverbranding en de bovenbenen: doe regelmatig een cardio work-out. Kies bijvoorbeeld voor joggen en bouw dit langzaam op. Wissel cardio af met beenspieroefeningen.

Tip 5: Vergeet de achterkant en billen niet Voor strakke benen zijn ook je hamstrings en billen belangrijk om te trainen. Train deze ook naast de algehele vetverbranding. Hier bestaan verschillende oefeningen voor, zoals de bekende squats en lunges.

afvallen-1

Afvallen: tips voor gezond eten

Gezonder eten en verantwoord snacken zijn essentieel voor afvallen. Met de volgende tips zorg je voor een gezond voedingspatroon om af te vallen.

Tip 1: Beperk het aantal calorieën. Eet bijvoorbeeld niet te veel ongezonde tussendoortjes, zoals koek of chips. Meer weten? Op onze calorieën pagina hebben we alles voor je op een rijtje gezet.

Tip 2: Eet minder (verzadigde) vetten. Kies bijvoorbeeld voor ongezouten nootjes in plaats van borrelnoten. Wil je weten welke producten nog meer van belang zijn? Neem dan een kijkje op onze vetten pagina.

Tip 3: Vermijd producten met (toegevoegde) suiker. Let ook op met vruchtensappen. Deze bevatten vaak veel suiker, terwijl je denkt dat je gezond bezig bent. Voor meer producten, kijk even op onze pagina over suiker.

Tip 4: Pas op met koolhydraten. Kies bijvoorbeeld altijd voor de volkoren variant, zoals volkoren brood, rijst of couscous.

Tip 5: Pas op met je zoutinname Gebruik minder zout. Kook bijvoorbeeld altijd met verse producten.

Meer tips om gezond af te vallen nodig?

Met mynudgeplan by XL-S ontvang je een 12 weken afslankplan waarin je stap-voor-stap geholpen wordt naar een gezondere levensstijl. In de app ontvang je op basis van je persoonlijke voorkeuren elke week tips die je helpen de juiste keuzes te maken.