mynudgeplan by XL-S is een persoonlijk 12-weken plan , dat je helpt om stap voor stap af te vallen

BMI berekenen en een gezond gewicht

BMI staat voor Body Mass Index en is een getal dat aangeeft of je gewicht bij je lengte pas. Wanneer je een te hoog BMI hebt, heb je overgewicht en kan je een risico lopen op gezondheidsproblemen zoals diabetes, verhoogde bloeddruk en hartziekten.

Wanneer je wil afvallen of op een gezond gewicht wil blijven, is het belangrijk dat je werkt naar een gezonde levensstijl, die je ook kan volhouden. Probeer gezond te eten, niet te veel suikers en verzadigde vetten, en meer te bewegen. Belangrijk is dat je hier de juiste balans vind, zodat het niet voelt alsf je continu op dieet bent.

Wil je weten wat een gezond gewicht voor jouw lengte is? Dan kan je je BMI berekeken.

De sleutel tot succesvol afvallen is een gezonde levensstijl, die werkt voor jou

Wat helpt om af te vallen?

Afvallen is niet eenvoudig, en gaat vaak met vallen en opstaan. Wanneer je een bepaald gewicht bereikt hebt, lukt afvallen niet meer of komt je gewicht er weer bij, het bekende “jojo-effect”.

Om af te vallen, moet je een calorietekort creëren, en daarvoor moet je meer calorieën verbranden dan je verbruikt. Wanneer je al een paar kilo kwijt bent, moet je ook je dagelijkse calorie-inname aanpassen aan dit nieuwe gewicht. Bekijk onze weekmenu voorbeelden om een idee te krijgen hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt om af te vallen. Daarnaast helpt het om je calorieën te tellen in een eetdagboek, om zo een overzicht te krijgen van je dagelijkse calorie-inname.

Lees hier onze tips om af te vallen.

Verschillende soorten diëten

Je wilt afvallen, dus ga je op dieet. De meeste mensen beginnen met een energiebeperkt dieet. Maar ook andere diëten worden steeds populairder, zoals het glutenvrije dieet. Welk dieet past het beste bij jou? En hoe werkt een verantwoord dieet eigenlijk?

Een dieet volgen om af te vallen noem je ook wel een energiebeperkt dieet. Je energie-inname is dan lager dan het energieverbruik. Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn alle bronnen van energie voor je lichaam. Je kunt ze in principe alle drie blijven eten tijdens een dieet. Let vooral op dat je er niet te veel van binnenkrijgt en dat je de juiste vorm ervan eet.